Stephan van Slooten is marketeer pur sang. Met meer dan 16 jaar ervaring binnen
vooral de financiële dienstverlening is hij thuis in de verschillende facetten van
(direct) marketing, klantbeleving, innovatie en communicatie.
Basisboek Customer Journey
Een inleiding in het vakgebied
Paperback Nederlands 2022 2e druk 9789001078409Samenvatting
- Het eerste studieboek over Customer Journey voor het hoger onderwijs;
- leert studenten vanuit de klantbeleving te kijken, denken en doen;
- gebaseerd op de praktijkervaring van honderden Customer Journey-projecten.
Voor een groeiend aantal organisaties is klantbeleving de sleutel tot succes. Een goede klantbeleving leidt tot loyale klanten, spontane aanbevelingen en commercieel resultaat. De belangrijkste methodiek om dit succes te behalen is de Customer Journey, het centrale thema van dit boek. Basisboek Customer Journey is speciaal ontwikkeld om hbo-studenten kennis te laten maken met klantbeleving en de Customer Journey. Via praktische technieken en tips biedt het boek inzicht in hoe klantbeleving en Customer Journeys kunnen worden ingezet om optimale resultaten te behalen, voor de klant en voor de organisatie. Er is aandacht voor de manieren waarop organisaties een emotionele connectie kunnen maken met klanten en medewerkers. Studenten leren vanuit de reis van de klant te kijken, denken en doen. Het boek bevat inspirerende praktijkcases van bekende merken
In deze geactualiseerde, tweede editie wordt een aantal nieuwe tools en methodieken geïntroduceerd die in de afgelopen drie jaar in de Customer Experience-praktijk zijn (door)ontwikkeld, waaronder het gebruik van Gidsende Principes, de Belevingspiramide en de Medewerkersbelevingsspiegel. Ook is het onderwerp Customer Journey Management verder uitgediept, onder meer met de toepassing van het CX Life Cycle Model en Customer Journey Orkestratie. Diverse nieuwe cases van o.a. ANWB, KNVB, NS en Zonneplan, maar ook de actuele learnings uit de praktijk en uit de Virtual 9+ Experience World Tour, brengen de theorie nog meer tot leven.
Basisboek Customer Journey is geschikt voor de hoofdfase van marketing-, communicatie- en mediaopleidingen in het hoger onderwijs, maar ook voor aanverwante opleidingen waar de Customer Journey en Customer Experience aan de orde komen.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Berry Veldhoen
Inhoudsopgave
1.1 Loyale klanten: het fundament onder groei 12
1.2 Klantloyaliteit en klanttevredenheid 15
1.3 Functionele beleving versus emotionele beleving 17
1.4 Excellente klantbeleving: introductie in het 9+ denken 21
1.5 Sleutelen aan emotionele klantbeleving: customer experience management 22
1.6 De reis van de klant 24
1.7 De customer journey als methodiek 25
1.8 Soorten customer journeys 26
1.9 Opbouw van de customer journey 28
Samenvatting 30
2 De customer journey als methodiek en vorm 33
2.1 Customer insights 34
2.2 De customer journey schematisch weergegeven 35
2.3 Eerste element: episodes 36
2.4 Tweede element: beleving (functioneel en emotioneel) 39
2.5 Derde element: diepe drijfveren 40
2.6 Vierde element: gedrag 42
2.7 Vijfde element: breinheuristieken 43
2.8 Zesde element: klantcontext 44
2.9 Persona’s 46
Samenvatting 51
3 Customer journey mapping: voorbereiding en Customer Journey 1.0 53
3.1 Voorbereiding van de customer journey 54
3.2 Inleiding op de customer journey fasering: de customer journey 1.0, 2.0, 3.0 61
3.3 De customer journey 1.0: analyseren en structureren van de aanwezige kennis en in kaart brengen van de actuele situatie 65
Samenvatting 74
4 Customer journey 2.0: het genereren van klantinzichten 77
4.1 Inleiding tot belevingsonderzoek 78
4.2 Opzetten van belevingsonderzoek 79
4.3 De customer journey analyseren 96
Samenvatting 105
5 Customer journey 3.0: op weg naar de ideale klantreis 109
5.1 Genereren van concrete verbeterideeën 110
5.2 Brainstormtechniek voor de customer journey 110
5.3 Van 9+ kernideeën naar 9+ concepten: de 9+ toets 114
5.4 Kanaalinzet 124
5.5 De customer journey ‘light’ 126
5.6 Customer journey thinking 129
Samenvatting 131
6 Customer journey making: de customer journey als basis voor duurzame verbetering 133
6.1 Van 9+ concept naar 9+ design 134
6.2 Storyboarding 142
6.3 Prototyping 146
6.4 Pilots 151
6.5 De customer journey als ‘gelijkrichter’ 155
6.6 De Gidsende Principes 156
Samenvatting 158
7 Customer journey mining en customer journey management 161
7.1 Meten van belevingsresultaten 162
7.2 De vier gouden feedbackregels 165
7.3 Closed Loop Feedback 166
7.4 Making the right choices: selecteren en prioriteren op basis van klantfeedback 168
7.5 Customer journey management 170
7.6 Customer journey maturity model 175
7.7 De kracht van de customer journey 177
Samenvatting 180
Literatuuropgave 181
Appendix 1 Paspoortoefening 183
Appendix 2 Klantbeleving loont 191
Appendix 3 Hiërarchie momenten van de waarheid 192
Appendix 4 Tien veelvoorkomende breinheuristieken 194
Illustratieverantwoording 196
Register 197
Over de auteurs 200
Recensies 203
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan