Lees verder
Prof. dr. ir. C.T.B. (Kees) Ahaus is directeur van TNO Management Consultants, tevens is hij in deeltijd hoogleraar aan de faculteit Economie en Bedrijfskunde, Rijksuniversiteit Groningen op de UMCG-leerstoel Healthcare Management.
Meer over de auteursBalanced Scorecard & INK-managementmodel
Gebonden Nederlands 2010 4e druk 9789013079081Samenvatting
Voor gewone mensen en gewone organisaties is het moeilijk een brug te slaan tussen wat u bent en wat u zou willen zijn. Dat proces van groei, gebaseerd op stelselmatige en systematische verbetering, is vreselijk moeilijk. Het vereist discipline, weten waarmee u bezig bent en grote kennis van de factoren die succes bepalen.
Dit boek, dat zowel het INK-managementmodel (in het verlengde van het Europese model) als de Balanced Scorecard van Kaplan en Norton omschrijft en beschrijft en deze door een aantal praktische toepassingen inzichtelijk maakt, komt op een juist moment. Het stelt organisaties, medewerkers en leiders in staat zich te oriënteren op en kennis te maken met twee invoeringsprogramma's om daardoor 'klasse' te krijgen. Succesvol zijn in waar u voor staat en dat met z'n allen bereiken, is niet eenvoudig, maar wel uitermate boeiend. Daarom is dit boek zeer de moeite waard. Het is een heel goed middel om dromen in daden om te zetten.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Over Kees Ahaus
Over Frank Diepman
Inhoudsopgave
Ten geleide
DEEL 1 INVOERINGSAANPAK BALANCED SCORECARD & INK-MANAGEMENTMODEL
1 Modellen voor performance management
1.1 Inleiding
1.2 Invoeringsaanpakken voor de Balanced Scorecard en het INK-managementmodel
1.2.1 Stapsgewijs werken met de modellen
1.2.2 Sturen van prestaties en processen: de besturingsinvalshoek
1.2.3 Ontwikkelen van een verbeterplan: de diagnose- en verbeterinvalshoek
1.3 Kenmerken van de veranderaanpak
1.4 Overeenkomsten en verschillen tussen de Balanced Scorecard en het
INK-managementmodel
1.5 Opbouw en inhoudsbeschrijving van dit boek
Literatuur
2 Visieontwikkeling
2.1 Inleiding
2.2 Inhoud van missie en visie
2.2.1 Missie
2.2.2 Visie
2.3 Hoe kan een visie worden ontwikkeld?
2.4 Ten slotte
Literatuur
BALANCED SCORECARD & INK-MANAGEMENTMODEL
3 Succesbepalende factoren, strategische kaart en prestatie-indicatoren
3.1 Inleiding
3.2 Sturen van prestaties en processen
3.2.1 Sturen van prestaties vanuit de perspectieven van de Balanced Scorecard
3.2.2 Sturen van prestaties vanuit de resultaatgebieden van het INK-managementmodel
3.2.3 Sturen van processen
3.3 Succesbepalende factoren
3.4 Strategische kaart
3.5 Prestatie-indicatoren
3.6 Hoe de strategische kaart en de prestatie-indicatoren uit te werken?
3.7 Beoordelen van, belonen van en coachen op prestaties
3.8 Ten slotte
Literatuur
4 Verankering van prestatie-indicatoren
4.1 Inleiding
4.2 Hoe prestatie-indicatoren te verankeren: de TVB-sessie
4.2.1 Verantwoordelijkheidsgebieden bij prestatie-indicatoren
4.2.2 De begrippen bevoegdheid en verantwoordelijkheid
4.2.3 Twee typen bevoegdheden
4.2.4 Delegatie van bevoegdheden
4.2.5 Bevoegdheidsverdeling op raakvlakken in de organisatie
4.3 Begeleiden van een TVB-sessie
4.4 Processen nader uitwerken door risico-inventarisatie
4.5 Ten slotte
Literatuur
5 Acties
5.1 Inleiding
5.2 Inventariseren van acties vanuit de besturingsinvalshoek
5.2.1 Acties voor prestatiesturing
5.2.2 Acties voor procesverbetering
5.3 Inventariseren van acties vanuit de diagnose- en verbeterinvalshoek
5.3.1 Acties uit een diagnose
5.3.2 Kiezen van acties
5.3.3 Opstellen van een verbeterplan
5.4 Ten slotte
Literatuur
Resumé Deel 1
DEEL 2 VOORWAARDEN VOOR ACCEPTATIE INVOERINGSAANPAK
6 Leren in organisaties en de lerende organisatie
6.1 Inleiding
6.2 Stappen voor een effectief leerproces
6.3 Is het leren in elk type organisatie hetzelfde?
6.3.1 Proces van leren
6.3.2 Leren en organisatietypen
6.4 Ten slotte
Literatuur
7 Omgaan met weerstand
7.1 Inleiding
7.2 Weerstand en communicatie
7.3 Mensbeeld en weerstand
7.4 Hoe ziet weerstand eruit?
7.5 Aanleidingen voor weerstand
7.6 Effectief gedrag bij weerstand
7.7 Ten slotte
Literatuur
8 Samenwerking in de lerende organisatie
8.1 Inleiding
8.2 Samenstelling van teams
8.3 Individueel leren en leren in teams
8.3.1 Individueel leren
8.3.2 Teamleren
8.4 Ten slotte
Literatuur
9 Beïnvloeding van organisatiecultuur
9.1 Inleiding
9.2 Wat is cultuur?
BALANCED SCORECARD & INK-MANAGEMENTMODEL
9.3 Cultuurniveaus
9.4 Actiegericht onderzoeken van een organisatiecultuur
9.5 Kenmerken van een prestatiegerichte cultuur
9.6 Ten slotte
Literatuur
Bijlage: Vragen die in een groepsgesprek kunnen worden gesteld
Resumé Deel 2
Bijlagen
Trefwoordenregister
De auteurs
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan