Lees verder


Masaaki Imai (1930–2023) was een invloedrijke Japanse organisatiewetenschapper en grondlegger van de Kaizen-filosofie.
Meer over Masaaki ImaiKaizen
Kaizen - het stap voor stap bezig zijn met verbetering van een product of dienst. De filosofie achter het Japanse succes.
Paperback Nederlands 2003 3e druk 9789014079851Samenvatting
Kaizen, vrij vertaald 'continue stapsgewijze verbetering', is gebaseerd op de overtuiging dat het succes van een onderneming afhangt van een voortdurende verbetering van kwaliteit en productie in de meest uitgebreide zin. Kaizen is geen techniek, noch een set gereedschappen, maar een attitude en een management-filosofie. Het is volgens Masaaki Imai de simpele verklaring voor het Japanse economische wonder en de oorzaak van het feit dat Japan toonaangevend is wat betreft de 'flexibele fabricage', het vermogen om de productieprocessen snel aan te passen aan de zich wijzigende behoeften van de consument en de vraag uit de markt.
Imai belicht in dit boek de rollen die Kaizen in een onderneming kan spelen en legt uit waarom Kaizen in ieder cultuurtype kan functioneren, en niet uitsluitend een Japanse aangelegenheid is.
Trefwoorden
kaizen verbetermanagement kwaliteitsmanagement continue verbetering japanse managementfilosofie organisatieverandering tqm betrokkenheid medewerkers deming-cirkel statistische kwaliteitsbeheersing procesverbetering managementcommitment bedrijfscultuur langetermijnfocus werknemersparticipatie kwaliteitscirkels just-in-time kwaliteitsverbetering procesgericht implementatiestrategie verspillingsreductie lean management incrementele verbetering transformationeel leiderschap culturele verschillen
Trefwoorden
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Over Masaaki Imai
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
1. Het Kaizen-concept
2. Verbeteren in Japan en in het Westen
3. Kaizen door totale kwaliteitszorg
4. Kaizen - de praktijk
5. Leiding geven aan Kaizen
6. De Kaizen-aanpak voor het oplossen van problemen
7. Het veranderen van een bedrijfscultuur
Aanhangsels
A. 3-MU-controlelijst van Kaizen-activiteiten
B. De vijf-stappen-beweging voor Kaizen
C. De bijf W's en de ene H
D. De controlelijst voor de 4 M's
E. Kaizen-gereedschappen voor eht oplossen van problemen
F. Deming-prijzen
G. Kaizen-activiteiten bij Canon: een studieverslag
Verklarende woordenlijst
Trefwoordenregister
Register van personen
Vergelijkbare boeken
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Dit boek staat op 1 boekenlijst...
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan