
Lees verder
Verbetering van de patiëntenzorg staat tegenwoordig hoog op de agenda van alle betrokkenen in de gezondheidszorg. De kwaliteit laat te wensen over, zoals blijkt uit lange wachtlijsten, verschillen in prestaties tussen instellingen en problemen met de veiligheid van patiënten. Verbeteren is echter makkelijker gezegd dan gedaan. Ondanks de aanwezigheid van goede zorg in de praktijk (best practices).
Dit boek gaat over de toepassing van de 'Doorbraakmethode', waarmee in relatief korte tijd problemen in de patiëntenzorg kunnen worden opgelost. Deze methode werd in 1999 door het Kwaliteitsinstituut voor de gezondheidszorg CBO - waar alle auteurs werkzaam zijn - vanuit de Verenigde Staten in ons land geïntroduceerd. Het boek geeft een gedetailleerde beschrijving van de belangrijkste onderdelen van de methode en bediscussieert de waarde ervan tegen de achtergrond van andere veranderstrategieën. Vervolgens wordt ingegaan op de resultaten van elf projecten die met behulp van de methode zijn uitgevoerd, onder meer op het gebied van spoedeisende hulpverlening, intensive care en de verbetering van wacht- en doorstroomtijden.
De uitgave is bedoeld voor (kwaliteits)medewerkers, managers betrokken bij veranderingsprocessen en medewerkers van kennisinstituten en opleidingen op het terrein van (kwaliteit van) de gezondheidszorg. Het scala aan praktische tips en lessen voor de verbetering van de zorg maakt het boek tot verplichte kost voor iedereen die een bijdrage wil leveren aan de kwaliteit van de zorg.