Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
-
Inloggen
-- Inloggen
  • accountoverzicht
  • bestellingen
  • facturen betalen
  • downloadcentrum
  • summaries
  • gegevens
  • nieuwsbrief
  • partnerprogramma
  • financieel
  • inloggen
  • uitloggen

Uw winkelwagen

Naar winkelwagen Verder winkelen
Managementboeken
Alle managementboeken
  • Direct naar
    • Managementboek TOP 100
    • AI-books
    • Leiderschap
    • Auteur in de spotlight
    • Online Magazine
  • Rubrieken
    • Advisering
    • Algemeen management
    • Coaching en trainen
    • Communicatie en media
    • Economie
    • Financieel management
    • Inkoop en logistiek
    • Internet en social media
    • IT-management / ICT
    • Juridisch
    • Leiderschap
    • Marketing
    • Mens en maatschappij
    • Non-profit
    • Ondernemen
    • Organisatiekunde
    • Personal finance
    • Personeelsmanagement
    • Persoonlijke effectiviteit
    • Projectmanagement
    • Psychologie
    • Reclame en verkoop
    • Strategisch management
    • Verandermanagement
    • Werk en loopbaan
Overige boeken
Alle overige boeken
  • Direct naar
    • Bestseller 60
    • Fictie TOP 20
    • Non-fictie TOP 20
    • Spanning TOP 20
    • Jeugd TOP 10
    • Culinair TOP 10
  • Rubrieken
    • Cadeauboeken
    • Computer en informatica
    • Economie
    • Filosofie
    • Flora en fauna
    • Geneeskunde
    • Geschiedenis
    • Gezondheid
    • Informatief / professioneel
    • Jeugd
    • Juridisch
    • Koken en eten
    • Kunst en cultuur
    • Literatuur en romans
    • Mens en maatschappij
    • Naslagwerken
    • Paramedisch
    • Psychologie
    • Reizen
    • Religie
    • Schoolboeken
    • Spiritualiteit
    • Sport, hobby, lifestyle
    • Thrillers en spanning
    • Wetenschap en techniek
    • Woordenboeken en taal
Interactief leren
Alle seminars & trainingen
  • Direct naar
    • Live events
    • Online training
    • AI-Books
  • Online Magazine
    • Previews
    • Recensies
    • Interviews
    • Podcasts
    • Videos
  • Volg ons op
    • Spotify
    • YouTube
    • Instagram
    • Linkedin
Attenderingen
Attenderingen instellen
  • Algemeen
    • Recht op u af
    • Juridische attendering
    • Hiatensignalering juridisch
    • Seriesignalering
    • Herdruksignalering
    • Internationaal
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Periodieken
Alle periodieken
  • Algemeen
    • Uw periodieken
    • Verlengen / opzeggen
    • Openstaande claims
    • Bibliografische wijzigingen
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Boekseries
Alle boekseries
  • Algemeen
    • Uw serieabonnementen
    • Geadresseerden
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Nu lezen
Online Magazine
  • Direct naar
    • Recensies
    • Interviews
    • Previews
    • Opinie
    • Actueel
    • Podcasts
    • Videos
  • Lees over
    • Algemeen management
    • Coachen en trainen
    • Leiderschap
    • Marketing
    • Organisatiekunde
    • Strategisch management
    • Verandermanagement
    • meer onderwerpen...
  • Recente artikelen
010-4731397
Klantenservice
Mijn account
Mijn bestellingen
010-4731397
Boeken Coaching en trainen De 8 coachcompetenties
De 8 coachcompetenties
Annemarie van der Meer

Annemarie van der Meer, Master Certified Coach en psycholoog, werkt internationaal als coach, trainer en facilitator.

Meer over de auteurs
Geboekstaafd - De top 3 van Marianne van der Pool Nienke van Oeveren 24 januari 2017 Marianne van der Pool is Master Certified Coach bij de International Coach Federation en psycholoog-psychotherapeut. Ze is werkzaam als executive coach en opleider professioneel coachen, onder andere bij de CoachingSchool Amsterdam. Ze vertelt over haar favoriete boeken. Lees het volledige artikel
Annemarie van der Meer, Marianne van der Pool

De 8 coachcompetenties

Gids voor de professionele coach

Paperback Nederlands 2021 2e druk 9789024444045
5 stemmen
BestsellerMeer dan 1000 verkocht
Verkooppositie 1747Hoogste positie: 70
Paperback | NL € 28,95 E-book | NL € 22,95
Op voorraad | Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
28,95
In winkelwagen
 
Stel een vraag over dit boek
Samenvatting Specificaties Recensies Interviews en artikelen Over de auteur Inhoudsopgave

Samenvatting

Goed coachen is net als zwemmen. Je kunt het alleen leren door het vaak te doen en het gedemonstreerd te krijgen. Wat maakt je een goede coach en waar liggen de kansen om een nog betere coach te worden? In dit boek staan de acht kerncompetenties van de International Coaching Federation (ICF) centraal.

Deze gouden standaard biedt een zeer geschikte structuur om jezelf als coach te blijven ontwikkelen:
- Geeft blijk van ethische praktijkuitoefening
- Belichaamt een coaching mindset
- Maakt en onderhoudt overeenkomsten
- Cultiveert vertrouwen en veiligheid
- Blijft present
- Luistert actief
- Bevordert bewustwording
- Faciliteert de groei van de cliënt

In elk hoofdstuk wordt een competentie uitgelicht, waarin state-of-the-art coachtheorie wordt verwerkt en kunde en zelfinzicht worden vergroot. Voor elke competentie zijn indicatoren geformuleerd die een uitstekende ingang bieden tot oefenen. Je krijgt praktische handvatten aangereikt en je krijgt dieper inzicht in de betekenis en achtergrond van de beschreven competenties.

Voor coaches die hun vak willen verdiepen
Beginnende én gevorderde coaches die hun vak als een ontwikkelingsweg zien, vinden in De 8 coachcompetenties een schat aan inspiratie waarmee ze professioneel kunnen blijven groeien. Het is ook een must voor iedere coach die examen wil doen voor ICF-certificatie.

Nieuw in deze herziene editie
In deze herziene editie wordt de nieuwe, geactualiseerde indeling gevolgd van het ICF-competentiemodel dat in 2021 is ingegaan. Het bestaat nu uit acht in plaats van elf competenties en er is zelfs een nieuwe competentie bijgekomen.

Trefwoorden

coaching   coachcompetenties   icf   ethische praktijkuitoefening   coaching mindset   coachingsrelatie   actief luisteren   partnering   bewustwording   coachovereenkomsten   vertrouwen en veiligheid   presence   persoonlijke ontwikkeling   faciliteren van groei   coachcertificering   empowerment   coaching presence   coachgesprekken   coachproces   growth mindset   vragen stellen   oordeelvrije houding   professionele coaching   reflectieve praktijk   authenticiteit   coachrelatie   professionele coach   ethiek   coachingsdoelen   international coaching federation  

Trefwoorden

Specificaties

ISBN13:9789024444045
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:208
Uitgever:Boom
Druk:2
Verschijningsdatum:15-7-2021
Hoofdrubriek:Coaching en trainen

Expertrecensies (4)

recensie
De 11 coachcompetenties in woord en beeld
Roy van den Anker | 25 mei 2021
Ik las De 11 coach competenties als verplichte lesstof voor de coachopleiding die ik volgde. Enerzijds hongerig naar de nieuwe inzichten die de opleiding, en dus het ook het boek mij zouden brengen. Anderzijds met frisse weerstand gezien de ervaringen met andere verplichte literatuur in het verleden.
Lees verder
recensie
De 11 coachcompetenties in woord en beeld
Han van der Pool | 23 juni 2017
Coaching in het bedrijfsleven heeft de afgelopen decennia een grote vlucht genomen. Voor de ontwikkeling van talent in organisaties is coaching een belangrijk hulpmiddel.
Lees verder
recensie
De 11 coachcompetenties in woord en beeld
Arvid Buit | 19 januari 2017
‘Een gids voor professionele coaches', zo belooft de omslag van het boek De 11 coachcompetenties in woord en beeld. Auteurs van der Meer en van der Pool hebben op basis van Internationale coach competenties een handboek vervaardigd waarin structuur, ethiek, theorie en praktijk met elkaar verweven zijn.
Lees verder
recensie
De 11 coachcompetenties in woord en beeld
Fred Rutgers | 17 november 2016
Vergis je niet, De 11 coachcompetenties in woord en beeld van Annemarie van der Meer en Marianne van der Pool is geen boek voor voetbalcoaches en coaches die mensen wel eens een paar tips geven om bijvoorbeeld slimmer marketing te bedrijven.
Lees verder

Lezersrecensies

4.8 van de 5
5 stemmen
4
1
0
0
0
Schrijf een recensie
Lees ons recensiebeleid
Uw cijfer
?
Log in om te stemmen

Interviews en artikelen (2)

opinie
Geboekstaafd - De top 3 van Marianne van der Pool
Nienke van Oeveren 24 januari 2017 Marianne van der Pool is Master Certified Coach bij de International Coach Federation en psycholoog-psychotherapeut. Ze is werkzaam als executive coach en opleider professioneel coachen, onder andere bij de CoachingSchool Amsterdam. Ze vertelt over haar favoriete boeken.
Artikel lezen
preview
De 11 coachcompetenties in woord en beeld
Marianne van der Pool 15 november 2016 De 11 coachcompetenties in woord en beeld is hét boek voor coaches die hun vak professioneel ter hand willen nemen. In hun preview geven de auteurs, Annemarie van der Meer & Marianne van der Pool 5 redenen waarom je hun boek zou moeten lezen.
Artikel lezen

Over Annemarie van der Meer

Annemarie van der Meer, Master Certified Coach en psycholoog, werkt internationaal als coach, trainer en facilitator. Ze is eigenaar van MEER Coaching, geeft coachtrainingen in diverse landen voor coaches en incompany voor managers. Ze is mentor coach en ICF assessor. Ze is vanaf de negentiger jaren actief in het coachingsvak. Ze verzorgt voor de RINO Amsterdam de opleiding 'Coachen als Professie', die deel uitmaakt van het RINO Senior Certified Coach programma – een ICF Accredited Coach Training Program (ACTP). Daarnaast is ze een van de oprichters van de CoachingSchool Amsterdam, waar onder andere programma's aangeboden worden voor ervaren coaches die hun mastercertificering willen behalen en coachtraining voor leiders in bedrijven geven.

Andere boeken door Annemarie van der Meer

Bekijk alle boeken

Over Marianne van der Pool

Marianne van der Pool, Master Certified Coach, Registerpsycholoog arbeid en organisatie NIP en psychotherapeut, is partner in Van der Pool Consultancy. Ze geeft veel opleiding in coaching, is mentorcoach, supervisor en ICF assessor. Zij heeft verschillende boeken over coaching geschreven. Van der Pool is vanaf de negentiger jaren actief in het coachingsvak. Zij verzorgt voor de RINO Amsterdam de opleiding Coachen als Professie, die deel uitmaakt van het RINO Senior Certified Coach programma – een ICF Accredited Coach Training Program (ACTP). Daarnaast is zij een van de oprichters van CoachingSchool Amsterdam, waar zij onder andere programma's aanbiedt voor ervaren coaches die hun mastercertificering willen behalen en coachtraining voor leiders in bedrijven geven.

Andere boeken door Marianne van der Pool

Bekijk alle boeken

Inhoudsopgave

Voorwoord bij de tweede herziene editie

Inleiding

1 Geeft blijk van ethische praktijkuitoefening
1.1 De grondhouding van de coach
1.1.1 Partnering
1.1.2 Empowerment
1.2 Helderheid over je rol als coach en het verschil met andere vormen van hulpverlening ofondersteuning
1.3 Omgaan met informatie
1.3.1 Informatie krijgen van derden
1.3.2 Informatie verstrekken
1.3.3 Informatie krijgen van de cliënt
1.4 Omgaan met de organisatiecontext van de cliënt
1.4.1 De driehoeksrelatie coach – cliënt – opdrachtgever
1.4.2 Verschillende coachingscliënten binnen dezelfde organisatie
1.5 Conclusies

2 Belichaamt een coaching mindset
2.1 Wat is een coaching mindset?
2.1.1 Openheid
2.1.2 Onvoorwaardelijke positieve aandacht
2.1.3 Oordeelvrije houding
2.1.4 Growth mindset
2.1.5 Authenticiteit
2.2 Hoe onderhoud je een coaching mindset?
2.2.1 Blijven leren
2.2.2 Reflectieve praktijk
2.2.3 Voorbereiding
2.3 Samenvatting

3 Maakt en handhaaft overeenkomsten
3.1 Waar gaat het om?
3.1.1 Afspraken over het coachingstraject
3.1.2 De doelstellingen van het hele coachingstraject
3.1.3 De doelstelling(en) per coachingsgesprek
3.2 Waaraan herken je deze competentie?
3.2.1 Wat wil de cliënt bereiken?
3.2.2 Maatstaven benoemen
3.2.3 Wat is belangrijk en zinvol voor de cliënt?
3.2.4 Wat moeten we bespreken?
3.3 Meesterschap in deze competentie

4 Cultiveert vertrouwen en veiligheid
4.1 Waar gaat het om?
4.1.1 Bevindingen uit psychotherapie-effectonderzoek
4.1.2 Effectonderzoek bij coaching
4.1.3 De vertrouwensrelatie
4.1.4 Conclusies
4.2 Waaraan herken je deze competentie?
4.2.1 Erkenning en respect
4.2.2 Steun en empathie
4.2.3 De cliënt aanmoedigen zich volledig te uiten
4.2.4 Partneren: de cliënt bepaalt wat waar is voor hem
4.3 Meesterschap in deze competentie

5 Blijft present
5.1 Waar gaat het om?
5.2 Waaraan herken je deze competentie?
5.2.1 In respons op de hele persoon
5.2.2 In respons op het gewenste resultaat
5.2.3 Coach als partner: de cliënt kiest wat er gebeurt
5.2.4 Nieuwsgierig
5.2.5 Stilte
5.3 Meesterschap in deze competentie

6 Luistert actief
6.1 Waar gaat het om?
6.1.1 Niveaus van luisteren
6.1.2 Cumulatief luisteren
6.2 Waaraan herken je deze competentie?
6.2.1 Op maat
6.2.2 Exploreer taalgebruik
6.2.3 Exploreer emoties
6.2.4 Energie en non-verbale cues
6.2.5 Exploreer hoe de cliënt zichzelf of zijn wereld waarneemt
6.2.6 De cliënt krijgt de ruimte
6.2.7 Vat samen
6.3 Meesterschap in deze competentie

7 Bevordert bewustwording
7.1 Waar gaat het om?
7.1.1 Hebben mensen het vermogen om bewust besluiten te nemen?
7.1.2 Volgen en uitdagen
7.1.3 Vragen stellen
7.1.4 Eigen input geven
7.2 Waaraan herken je deze competentie?
7.2.1 Vragen stellen over de cliënt
7.2.2 Vragen die het denken of voelen van de cliënt over zichzelf verruimen
7.2.3 Vragen die het denken of voelen van de cliënt over zijn situatie verruimen
7.2.4 Vragen die het denken, voelen of doen vanuit het gewenste resultaat stimuleren
7.2.5 Deelgenoot maken van waarnemingen en overwegingen
7.2.6 Passend tempo
7.2.7 Heldere en beknopte taal
7.2.8 De cliënt is het meest aan het woord
7.3 Meesterschap in deze competentie

8 Faciliteert de groei van de cliënt
8.1 Waar gaat het om?
8.1.1 De juiste acties
8.1.2 De rol van gewoontes
8.1.3 Het juiste actieplan
8.1.4 Coachen is een dynamisch proces
8.1.5 Cliënt neemt zelf verantwoordelijkheid voor vooruitgang
8.2 Waaraan herken je deze competentie?
8.2.1 Vooruitgang exploreren
8.2.2 De cliënt leert over zichzelf
8.2.3 De cliënt leert over zijn situatie
8.2.4 Toepassen van het nieuw geleerde
8.2.5 De cliënt ontwerpt zelf acties en denken
8.2.6 De weg vooruit
8.2.7 Rekenschap
8.2.8 Progressie opmerken
8.2.9 Partneren – ook bij het beëindigen van de sessie
8.3 Meesterschap in deze competentie

9 De coach als regisseur van het proces
9.1 Het proces van elk gesprek

9.2 Het coachingsproces van begin tot eind

Dankwoord
Gebruikte literatuur
Index

Aanbevolen live events...

vrijdag 26-09-2025

Amsterdam Business Forum 2025

Seminar

Mensen die dit boek kochten, kochten ook...

  • Van contractie naar actie
    Ben van Cranenburgh
    Van contractie naar actie
    € 49,95
  • Marketing Kernstof - Opgaven
    John Smal
    Marketing Kernstof - Opgaven
    € 60,95
  • The TOGAF® Standard - Business Architecture
    The Open Group
    The TOGAF® Standard - Business Architecture
    € 45,73
  • Nederlands recht begrepen
    Matthijs de Blois
    Nederlands recht begrepen
    € 60,95
  • Verhalen vertellen en vragen stellen
    Tamar Kopmels
    Verhalen vertellen en vragen stellen
    € 50,95
  • Recht voor de sociaal professional
    Dineke Sepmeijer-Schmahl
    Recht voor de sociaal professional
    € 44,95

Managementboek Top 100

Bekijk de volledige Managementboek Top 100

Rubrieken

  • advisering
  • algemeen management
  • coaching en trainen
  • communicatie en media
  • economie
  • financieel management
  • inkoop en logistiek
  • internet en social media
  • it-management / ict
  • juridisch
  • leiderschap
  • marketing
  • mens en maatschappij
  • non-profit
  • ondernemen
  • organisatiekunde
  • personal finance
  • personeelsmanagement
  • persoonlijke effectiviteit
  • projectmanagement
  • psychologie
  • reclame en verkoop
  • strategisch management
  • verandermanagement
  • werk en loopbaan
Uw cookie-instellingen
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Om deze externe content te kunnen tonen is nodig dat u toestemming geeft voor het zetten van persoonlijke en marketingcookies. U kunt uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In onze cookieverklaring vindt u meer informatie.

Functionele cookies
Deze zijn noodzakelijk voor de werking van de website, zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Persoonlijke en marketingcookies
Wij gebruiken cookies voor statistieken om bij te houden en rapportages te krijgen over hoe bezoekers de website gebruiken. Zo kunnen wij onze website verbeteren. Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker.
Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Klantenservice

Over ons Contact Voorwaarden Bestellen en retourneren Lezen en luisteren Voor auteurs Recensiebeleid Partnerprogramma

Zakelijk

Zakelijke diensten Partnerprogramma Cadeaubonnen

Altijd op de hoogte

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met relevante interviews en recensies, inspirerende events en de beste acties.
PRETTIG KENNIS MAKEN
Thuiswinkel waarborg Algemene voorwaarden Privacy Cookies Cookie instellingen Service & Contact Over ons
© 2025 Mainpress BV

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        De 8 coachcompetenties

        De 8 coachcompetenties
        Annemarie van der Meer , Marianne van der Pool
        /
        loader
        Recensiebeleid
        Noordhoff terugkoopgarantie

        Noordhoff koopt jouw boek terug, zonder zorgen!

        Heb je jouw boeken niet meer nodig?

        Als je jouw studieboeken gekocht hebt bij hanzestudybook.nl, kun je geselecteerde titels moeiteloos terugverkopen aan Noordhoff. Geen vragen, geen gedoe en lekker duurzaam.

        Volledige informatie op Noordhoff.nl

        AI-book

        Wat is een AI-book?

        Een AI-book is niet een boek dat geschreven is door AI maar een boek dat verrijkt is met AI. Het maakt de inhoud van een boek interactief via WhatsApp, zodat je ermee kunt chatten. Zie het als een razend slimme assistent die het boek perfect begrijpt en er alles uit onthouden heeft. Jij kunt deze assistent alles vragen. Vraag bijvoorbeeld hoe je iets kunt toepassen op jouw persoonlijke situatie, om een korte samenvatting, of wat de belangrijkste inzichten zijn. AI-books zijn alleen te gebruiken via WhatsApp, je hoeft er geen aparte app voor te installeren.
        Meer informatie over AI-books

        ?

        Geef uw beoordeling

        De 8 coachcompetenties

        Verwijder uw beoordeling