Patrick Lencioni is oprichter en directeur van The Table Group, een bedrijf dat zich sinds 1997 inzet om leiders te helpen de gezondheid van hun organisaties te verbeteren.
Meer over Patrick LencioniDe 3 symptomen van een rotbaan
Hoe je ervoor zorgt dat het werk leuk blijft
Paperback Nederlands 2008 1e druk 9789047000839Samenvatting
In 'De drie symptomen van een rotbaan' neemt Patrick Lencioni plezier in het werk onder de loep. Wat voor de één een goede baan is, is voor een ander een slechte carrièrestap. Een rotbaan daarentegen, is voor iedereen even erg.
Volgens Lencioni kunt u een rotbaan herkennen aan drie symptomen: anonimiteit, irrelevantie en onmeetbaarheid. Als u maar een nummer bent in de grote groep werknemers voelt u zich anoniem, als u niet kunt zien wat het effect is van uw werk, dan is het irrelevant en als u afhankelijk bent van wat anderen van uw werk vinden omdat u zelf uw bijdrage aan het succes van de onderneming niet kunt aflezen, dan is uw werk onmeetbaar.
Lencioni diept de mogelijkheden om dit op te lossen uit aan de hand van een parabel. Brian Bailey, een rijke en gepensioneerde ceo, besluit op een dag weekendmanager te worden bij een pizzatent. Hij treft daar een ongelukkig aantal werknemers aan en ontwikkelt een model om het werk weer leuk te maken. Binnen korte tijd is de pizzatent een plezierige werkplek. Aan het eind van het boek werkt Lencioni de punten uit de parabel verder uit in een kort en praktisch theoriegedeelte.
'De drie symptomen van een rotbaan' is een inspirerend verhaal met een praktisch model om het geleerde direct in praktijk te brengen. Uitermate geschikt voor managers, of u nu een team van twee of honderd medewerkers aanstuurt en eigenlijk ook voor iedereen die werkt.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Het verhaal
Shock
Deel 1: De manager
Deel 2: Pensioen
Deel 3: Het experiment
Deel 4: Première
Het model
De rotbaan
Ellende is duur
De drie symptomen
Voldoening op het werk: voordelen en obstakels
Ellende op het werk opsporen en aanpakken
Voorbeelden
Actie ondernemen
Leidinggeven als roeping
Dankwoord
Over de auteur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan