Inleiding 9
DEEL 1. DE BETEKENIS VAN DE BETEKENISECONOMIE
1. De oorsprong van de betekeniseconomie 13
Systeemdenken • Het probleem kennen • Economische evolutie
2. Manifestaties van de betekeniseconomie 25
Beweging • Verschijningsvormen • Circulaire economie • Gemenegoedeconomie • Donuteconomie • Regeneratieve economie • Boeddhistische economie
DEEL 2. GESPREKKEN MET BETEKENISVOLLE ONDERNEMERS
3. Een bedrijf als protestbord 51
Woede omzetten in actie • Natuurlijke overtuigingskracht • De kracht om door te knokken • Een stevige begrenzing van activisme • Een wijze les
4. Groot denken en klein vieren 59
Het probleem in de ogen kijken • Zonder (business)plan beginnen • Niemand kan het alleen • De kracht van kwetsbaarheid • Maak mensen onderdeel van de oplossing • Wacht niet op de perfecte beginsituatie
5. Pionieren gaat gepaard met onvoorspelbaarheid. Hoe gebruik je het in je voordeel? 70
Durf te handelen als het goed voelt • Op je intuïtie de chaos door • Kansen die zich als problemen vermommen • Hulp vragen is goed voor je bedrijf én je humeur • Zorg voor ruimte in je hart én in je hoofd
6. Commerciële en maatschappelijke doelstellingen gaan hand in hand 83
Van slechte kantoorkoffie naar zingeving • De balans tussen impact en financiële gezondheid • Durf grenzen te stellen om je bedrijf te beschermen • Accepteer dat je niet iedereen kunt helpen • De impact én de financiën in de gaten houden
7. Vanuit welke drijfveer moet je je betekenisvolle bedrijf beginnen? 94
Een bedrijf beginnen om sociale uitsluiting aan te pakken • Loslaten en opnieuw beginnen • Gewoon een mooi bedrijf neerzetten • Zorg dat je het probleem voelt • Gebruik je zakelijke talent om maatschappelijke impact te hebben
8. Betekenisvolle labels omarmen of afwijzen 108
De nieuwe economie mainstream maken • Zien is geloven • Duidelijk maken waartoe je op aarde bent • Geen etiket nodig • Geassocieerd worden met kwaliteit • Je kwetsbare doelgroep niet als uithangbord gebruiken • Geen of/of-situatie
9. Een revolutie in ons winstdenken 126
Druk de maatschappelijke waarde én schade uit in euro’s • Ook de maatschappelijke balans opmaken • Ga op zoek naar de winwin- winsituatie • De moderne aflaat • De taal van het kapitaal • Focus op het grote geheel • Monetariseer je waarde en verander de economie én de wereld
10. Jezelf overbodig maken door concurrentie te omarmen 141
Geen langetermijnplannen • Hoe meer concurrentie, hoe beter • Innerlijke tweestrijd • Het échte verhaal • Snel schakelen • Tijd om jezelf op te heffen • Blijf je liever bestaan? Omarm dan zo snel mogelijk een nieuwe missie • Elke seconde van betekenis
11. Hakken in het zand, of reik je ze de hand? 155
Aanvallen werkt averechts • Snel meters maken • Verander de corporate, vergroot je impact • Laat corporates zien dat het anders kan • Bedankt voor de imago-boost • Zingeving, dat motiveert • Behoud te allen tijde je autonomie • Kijk uit voor de projectplanmentaliteit • Laat verschillende drijfveren een samenwerking niet in de weg staan • Wees de speedboot die voor de olietanker uit vaart
12. Op naar de volgende uitdaging 170
Waarom het woord ‘duurzaamheid’ niet zou moeten bestaan • Bewijzen dat het anders kan • Durf los te laten • Bekijk het probleem door een rationele bril • Het hoeft niet jouw eigen idee te zijn • Bouw een team dat zonder jou kan
DEEL 3. IMPLICATIES VAN DE BETEKENISECONOMIE
13. Morele consequenties van de betekeniseconomie 183
Maatschappelijke transformatie • De nieuwe commons • Van compliance naar contribution • Een nieuwe maat voor welvaart • Andere meetinstrumenten
14. Een nieuwe manier van zakendoen 196
De opkomst van ethische markten • Het proces is het nieuwe product • Merkactivisme • Geen nieuwe businesstrend; een andere visie op winst • Benefit • Prudentie • Begin met het ‘wat’ • Ondernemen met een open hart
Dankwoord 213
Bronnen 217
Over de auteurs 218
Register 219