Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Omgaan met weerstand in adviesrelaties

Gesprekstechnieken voor coaches, hulpverleners en andere adviseurs

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2011 1e druk 9789058716330
Voormalig top 100Totaal 49 dagen
Direct te downloaden

Samenvatting

Aan vakinhoudelijke kennis ontbreekt het adviseurs meestal niet. De jurist, de architect en de huisarts bijvoorbeeld hebben alle deskundigheid in huis. Een groot deel van hun werk bestaat uit het uitbrengen van adviezen. Dat verloopt meestal prima, maar soms doen klanten niets met de adviezen, hoe goed onderbouwd ze ook zijn. Waar ligt dat aan? IJzermans bekijkt vanuit verschillende invalshoeken de relatie tussen adviseur en geadviseerde. Dit boek is de neerslag van de kennis en ervaring die IJzermans opdeed in zijn verschillende rollen als adviseur.

Specificaties

ISBN13:9789058716330
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:104
Druk:1
Verschijningsdatum:4-2-2011
Hoofdrubriek:Advisering
ISSN:

Expertrecensies (3)

recensie
Omgaan met weerstand in adviesrelaties
Henk van Tent Becking | 19 augustus 2010
Waarom inhoudelijk prima adviezen niet worden opgevolgd? Sterker nog, waarom worden adviseurs beschuldigd van onbegrip? Theo IJzermans geeft in 'Omgaan met weerstand in adviesrelaties' een antwoord. Net zoals 'Beren op de weg, spinsels in je hoofd' en 'Hoe maak ik van een olifant weer een mug?' weer een goed leesbaar boek van IJzermans.
Lees verder
recensie
Omgaan met weerstand in adviesrelaties
Gertjan de Groot | 3 augustus 2006
Meestal worden adviezen van vakinhoudelijke deskundigen door klanten dankbaar opgevolgd, maar af en toe gebeurt er iets heel anders: klanten gaan sputteren, ze beschuldigen de adviseur van onbegrip, of gaan morrend op zoek naar een andere adviseur. Theo IJzermans schiet in zijn boek 'Omgaan met weerstand in adviesrelaties' de vakinhoudelijke adviseur die in zo'n situatie met lege handen staat, te hulp. Daarbij put hij rijkelijk uit zijn ervaringen als psychotherapeut. Vanuit dit perspectief laat hij zien dat adviezen sterke emoties kunnen oproepen of het zelfbeeld van de klant verstoren, en dat dát de oorzaak voor de 'weerstand' is.
Lees verder
recensie
Omgaan met weerstand in adviesrelaties
Pierre Pieterse | 21 mei 2006
De meeste boeken over advies zijn nogal instrumenteel. Dat is niet verwonderlijk, want bijna alle boeken over advies komen uit de keuken van adviesbureaus die hun eigen menu aanprijzen, en vervolgens graag willen opdienen. Een mooi voorbeeld is het boek The McKinsey-methode van Ethan Rasiel. (De opvolger, De McKinsey-praktijk, is meer van hetzelfde, alleen ligt de nadruk meer op de uitvoering.) In dit boek ligt de spreekwoordelijke advieshamer wel erg dicht bij de probleemspijker. Met andere woorden: de oplossing voor alle problemen is vervat in de specifieke bureauaanpak. Theo IJzermans kiest in zijn boek Omgaan met weerstand in adviesrelaties voor een totaal ander perspectief: wat als het advies nog zo goed is, maar de klant wil er niet aan? Dan heb je te maken met een rubberen spijker waar geen hamer tegen opgewassen is.
Lees verder

Lezersrecensies

3.5 van de 5
6 stemmen
2
2
0
1
1

Over Theo IJzermans

Drs. Theo IJzermans (1944-2009) was zelfstandig gevestigd psycholoog, psychotherapeut en coach (www.ijzermans.org). Sinds begin jaren tachtig was hij betrokken bij opleidingen voor trainers en adviseurs van het bureau Schouten & Nelissen in Zaltbommel. Van 1974 tot 1994 was hij parttime werkzaam als psychotherapeut bij de RIAGG Zaanstreek/Waterland. Hij was opgeleid als gedragstherapeut en gezinstherapeut. Bij het Albert Ellis-instituut in New York werd hij opgeleid tot RET-therapeut. (Rationeel-Emotieve Therapie) Sinds 1990 was hij erkend supervisor voor dit instituut. Hij publiceerde eerde onder meer op het gebied van fobieën, verlegenheid, sociale vaardigheidstrainingen en ongehoorzaamheid in organisaties. Samen met Jan Schouten was hij redacteur van de voorlichtingsserie 'Zorgen voor jezelf' bij Uitgeverij Boom. Tot voor kort schreef hij regelmatig columns voor het weekblad Intermediair. Naast: 'Beren op de weg, spinsels in je hoofd' schreef hij al of niet met een coauteur: 'Het woord is nu aan u!' (Eckhardt, IJzermans, Thema, 1994), 'Productief denken een handleiding voor trainers' (IJzermans, Dimattia, Boom, 1993), 'Reaching their minds. A trainers manual for rational effectiveness training' (Dimattia, IJzermans, Institute for Rational Emotive Therapy, New York, 1996), 'Het geheim van de moeilijke klant, weerstand in adviesrelaties' (IJzermans, Thema 1996), 'Pas op voor promotie! En andere berichten van de werkvloer' (IJzermans, Boom 1999) en 'Je zult maar de baas zijn. Over de persoonlijke kanten van leidinggeven' (IJzermans, Dijkstra, Thema 2000).

Andere boeken door Theo IJzermans

Inhoudsopgave

Voorwoord

1. Wat is nou eigenlijk het probleem?
2. Weerstand tegen verandering
Theoretische gezichtspunten
3. De emoties van de adviseur
4. Condities voor verandering
Geloof, hoop en liefde
5. Ik wil wel en niet veranderen
Ambivalenties
6. Wat zei u ook alweer?
De kracht van de interventie
7. Met wie heb ik eigenlijk een contract?
Adviesrelaties met organisaties en groepen
8. De professionele uitstraling
Geloofwaardigheid en uiterlijkheden

Epiloog
Literatuur

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Omgaan met weerstand in adviesrelaties