Lees verder
Peter Rikhof is oprichter en algemeen directeur van Brookz, het grootste overnameplatform van Nederland. Als ondernemer was hij de afgelopen 15 jaar betrokken bij meer dan 10 koop- en verkooptransacties. Peter studeerde economie en journalistiek en was actief als journalist en hoofdredacteur bij o.a. De Telegraaf, Carp, Management Team en als oprichter van het ondernemersplatform Sprout.
Meer over de auteursGroeien door overname
Sneller en slimmer groeien door acquisitie
Gebonden Nederlands 2023 1e druk 9789081238304Samenvatting
Waarom en hoe een overname de groei van je bedrijf spectaculair kan versnellen!
Er zijn tal van redenen om een ander bedrijf over te nemen. Je marktaandeel vergroten. Nieuwe producten of diensten toevoegen. Een stap naar het buitenland zetten. Synergie bewerkstelligen. Stuk voor stuk valide motieven om je als ondernemer op een overnamemarkt te begeven. Maar het slechtste wat je kunt doen is ‘zomaar’ een bedrijf overnemen. Bijvoorbeeld omdat een bedrijf toevallig op je pad komt.
Voordat je weet wordt je een proces ingezogen dat veel tijd en aandacht kost en tot een nieuwe situatie leidt waar je helemaal niet goed over hebt nagedacht. Een ander bedrijf kopen moet daarom altijd onderdeel zijn van een uitgedachte strategie. Het is een strategisch spel dat goed gespeeld moet worden, waarbij gedegen voorbereiding voorop staat: samenstellen van een dealteam, zoeken en evalueren van overnametargets, waarderen, onderhandelen en – last but not least – de integratie van de target met je eigen bedrijf.
Een traject waar je zomaar 6 tot 18 maanden mee bezig bent. Maar als het lukt is de bevrediging groot met als resultaat een aanzienlijke groeistap voor je bedrijf.
Mijn strategie is heel eenvoudig: zelf bouwen of kopen. Ik ga niet zitten wachten, ik wil door - Jordy Kool, oprichter en CEO Urban Gym Group
Als ik data van een bedrijf op mijn bureau krijg, kan ik binnen 5 minuten zeggen: dit is niets voor ons of hier moeten we vol voor gaan - Gerton Lusink, oprichter en CEO Conxillium Group
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Peter Rikhof
Over Floyd Plettenberg
Inhoudsopgave
1 Groei door acquisitie
Groei is een keuze
Groeistrategieën
Autonoom of acquisitie
Nadelen en risico’s
Buy & build
2 Overnamestrategie
Bepaal je strategie
Bepaal je overnamedoelen
Zoekprofiel
Maak een teaser
De praktijk: Gerton Lusink (Conxillium)
3 Dealteam
Overnameadviseur
Overige adviseurs
Kosten van adviseur
4 Dealsourcing
Veel bedrijven zijn onzichtbaar
Informatiebronnen
Van longlist naar eerste contact
Exclusiviteit
De praktrijk: Jordy Kool (Urban Gym Group)
5 Evalueren van een target
Begrijp de verkoper
Evaluatie van de cijfers
Evaluatie overige zaken
Bedrijfsbezoek
Wat wil de verkoper weten?
6 Fiscale zaken
Aandelen versus activa/passiva
Juridische structuur
De praktijk: Marc van Deursen (Prijsvrij Vakanties)
7 Waardering
Normalisatieposten
Multiples
Discounted cashflow (DCF)
8 Onderhandelen
Ken de verkoper
Non-binding offer
Valkuilen
Bepaal je strategie
Prijs en dealcultuur
Garanties en vrijwaringen
Overige onderhandelingspunten
De praktijk: Guus van der Borgt (Interhal)
9 Intentieverklaring (LOI)
Stel zelf een LOI op
Inhoud van de LOI
10 Due diligence
Aandachtsgebieden
Bevindingen
De praktijk: Hans Smit (Actief Zorg)
11 Financiering
Stapelfinanciering
Leverage
Inbreng eigen middelen
Banklening
Vendor loan
Overige financieringsvormen
12 Private Equity
12.1 Buy & build
12.2 Participatieovereenkomst
De praktijk: Mark Vriend (Fietsvoordeelshop)
13 Closing
Koopovereenkomst
Conditions precedent
Closing
Closing is stressvol
Closing is emotie
14 Integratie
Benut het momentum
Integratie begint voor closing
Detailplan
Implementatie
Tot slot
Dankwoord
Literatuur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan