Onder normale omstandigheden zoek ik de titels uit voor de reviews. Op basis van belangstelling voor een onderwerp, bekende auteur, aanbevelingen van andere early bird recensenten etc. Dus er is dan al wel een verwachting.
De afgelopen weken brengen die doosjes dus verrassingen. En die kunnen alle kanten op gaan. Soms is het: waarom? Waarom is dit in deze vorm uitgegeven? Een redacteur en wat zelfreflectie had dit ongeluk kunnen voorkomen. Gelukkig gebeurt dit weinig.
Vaker komt de vraag: jee bestaat dit onderwerp ook? Ik ontloop al een paar weken het boek Leren interveniëren in verwaarloosde organisatie van Joost Kampen. Dikke pil en een onderwerp ruim buiten mijn comfortzone. Mooi uitgegeven (eerste indruk, erg belangrijk) door de experts van Vakmedianet. Dat zeker. Ik zal er toch eens mee aan de slag moeten voor het volgende juryoverleg.
In de categorie boeiende titels komt het nieuwe boek van Pieter Winsemius in aanmerking: Je hoeft niet gek te zijn om wereldkampioen te worden, maar het helpt wel. Leuk boekje over verschillende vormen van creativiteit, hoe je dit kunt inzetten en het belang van intuïtie. En zit in veel over schaken, dus dat ging er bij mij in als koek.
Veel zwaardere kost, is De wilde tuin van de verbeelding van Kris Pint. Een Belgische auteur wat wellicht de keuze van het thema en de Franse filosofen die de auteur in zijn boek gebruikt, verklaart: Foucault, Barthes maar ook Nietzsche. Een dun boekje dat bladzijde voor bladzijde volledige concentratie vereist.
Het thema is ruimte maken om onze innerlijke tuin bij te houden. Nee zeggen, tegen de druk van buiten en inspirerende beelden en technieken om je eigen mentale tuin te vullen en onderhouden. Of dit een managamentboek is, daar moeten we nog een discussie over voeren in het juryberaad.
Leuk opmaak grapje heeft uitgever Business Contact uitgehaald met het boek Het geheim van bol.com van Michel Schaeffer. Het boek is uitgegeven als het kenmerkende blauwe doosje van Bol. De oud-directeur van Bol, Schaeffer, doet een boekje open over de start en groei van Bol.com tot het meest succesvolste e-commerce platform van Nederland. In 2012 nam Ahold de boel over en Schaeffer bleef nog netjes een paar jaar achter samen met de andere directeuren om de groeiambities uit te voeren. Alle ‘geheimen’ zijn natuurlijk wel bekend. Als een lezer nog verbaasd is over de keuzes en ‘berekende’ gokken die de strategen maakten, dan hebben ze tien jaar zitten slapen. De waarde van klantdata, intelligente algoritmes om de beste suggesties te koppelen, slimme marketingacties, de groei van een digitale catalogus naar een consumentenplatform: een digitale store-in-store. In e-commerce draait het even goed om de kennis van de klant als het onderkennen van de waarde van ICT. Een ondernemers jongens boek tegen alle gevestigde retail-waan-van-de-dag.
Wat rest is wel een vraag: heeft Ahold een kat in de zak gekocht (zoals TMG in het verleden met Hyves)? Als je alle statistieken ziet die ook Schaeffer deelt (tot 2016 !?) dan gaat de omzet van boeken, CD’s, games ed. de komende jaren flink kelderen. Bol.com dacht groot te denken. Maar de markt lijkt nu, met Ahold als eigenaar, begrensd in Nederland en België. Dus hoe die flinke overnameprijs door Ahold terugverdiend gaat worden, dat zal de toekomst uitwijzen.
De laatste pagina suggereert een exponentiële groei, waarschijnlijk veroorzaakt door de toevoeging van honderden productcategorieën, waarmee Bol.com in Nederland de concurrentie met Wehkamp en Coolblue aangaat. Internationaal zijn Alibaba en Amazon er ook nog. Om er een paar te noemen. Voer voor een nieuw boek in 2022.
Over Bertrand Weegenaar
Bertrand Weegenaar is als hogeschooldocent HBO-ICT werkzaam op Windesheim. Zijn voorliefde ligt bij de onderwerpen strategie, marketing, geschiedenis; biografieën en internet; e-business.