Lees verder
Gedreven door de vraag: 'Kan het ook anders?' is drs. Elleke van Gelder multidisciplinair specialist in het domein van sociale innovatie. Met Bureau in CC nodigt ze je uit om te ontdekken hoe vernieuwen en mensgerichtheid hand in hand gaan. 'Anders kijken, denken en doen' zijn daarbij niet slechts opties, maar krachtige leidraden voor innovatie, verandering en vernieuwing.
Meer over Elleke van GelderHet grote verwonderboek voor managers
Hoe sociale innovatie bijdraagt aan verandering en vernieuwing in jouw organisatie
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2022 1e druk 9789089656315Samenvatting
Wat ga je zien als je met andere ogen naar je werk kijkt? Wat gebeurt er als je je denkkaders oprekt, ondersteboven houdt of juist stevig neerzet? Wat kom je tegen als je uit je comfortzone stapt? En wat gebeurt er als je de vraag stelt of het ook anders kan?
In onze organisaties zijn we gewend om te managen. We managen dag in dag uit. En is het ene probleem gemanaged, dan staat het volgende alweer voor de deur. Tijdens al dat drukke managen laten we andere manieren van kijken, denken en doen links liggen. Geen tijd voor. We zijn te druk. Want al die problemen … die willen een oplossing. En snel ook!
Kan het ook anders?
'Het grote verwonderboek voor managers' is geschreven voor iedereen die met een andere blik wil kijken naar verandering, ontwikkeling en vernieuwing in organisaties. Voor iedereen die gelooft dat nieuwsgierigheid en verwondering nodig zijn om ons potentieel nog verder te benutten. Voor iedereen die het lef heeft om het ook echt anders te doen. Zelfs als het ontzettend oncomfortabel en onwijs spannend is.
• Een boek met eerlijke, mooie en ongemakkelijke voorbeelden uit de praktijk.
• Een verfrissende aanvulling op het gangbare kijken, denken en doen in organisaties.
• Met een voorwoord van Arend Ardon.
Een waardevolle aanvulling binnen het vakgebied sociale innovatie. Dit boek verrast en laat je echt anders kijken, denken en doen. - Prof.dr. Henk W. Volberda, Professor of Strategic Management & Innovation
Elleke laat je meenemen in haar creatieve en originele kijk op werk. Verwondering in werk moet! - Dr. Daniëlle Braun, Corporate antropoloog en directeur van de Academie voor Organisatiecultuur
Een mooie kruising tussen herkenbaarheid en verrassing. Dit boek is een must read voor iedereen die anders durft te kijken, denken én doen. - Ingrid Schäfer-Poels, Politiechef Eenheid Limburg en Landelijk Portefeuillehouder Innovatie
Specificaties
Expertrecensies (3)
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (6)
Over Elleke van Gelder
Inhoudsopgave
Proloog 10
Kan het ook anders? 16
DEEL 1 DE BASIS
Hoofdstuk 1
Another day at the office 19
Het normale werk, oftewel managen 19
Werken van -1 naar 0 20
Werken van 0 naar 1 21
Wat is er nodig om te bewegen van 0 naar 1? 22
Hoofdstuk 2
Nieuwsgierigheid – de grootste drijfveer 23
De rol van nieuwsgierigheid 23
Twee vormen van nieuwsgierigheid 24
In de praktijk 27
Hoofdstuk 3
Verwondering 30
Widez-verwondering 31
Diepe verwondering 35
Verwondering in de praktijk 38
En dan? 45
Hoofdstuk 4
Taal 46
Discours 46
Vragen als taalhandelingen 51
DEEL 2 ANDERS KIJKEN
Hoofdstuk 5
Zien en kijken 59
Zelf zien en kijken 59
Samen zien en kijken 62
Vertekende waarnemingen 66
Hoofdstuk 6
Het innemen van perspectief 74
Het wisselen van perspectief 75
Voorstellingsvermogen, verbeeldingskracht en fantasie 78
Wrap up 85
DEEL 3 ANDERS DENKEN
Hoofdstuk 7
Ons denken 90
Aannames 90
Weten en zeker weten 97
Hokjesdenken 100
Hoofdstuk 8
Anders denken 104
Denkvaardigheden 104
Outside the box denken 105
Kritisch denken 106
Creatief denken 110
De cadans van kritisch en creatief denken 120
Hoofstuk 9
Samen denken 124
De kritische en creatieve vriend 124
In cc in de praktijk 127
Wil je even meedenken? 128
Jij als critical and creative friend 129
Brainstormen 130
Brainlinken 132
Wrap up 136
DEEL 4 ANDERS DOEN
Hoofdstuk 10
De comfortzone 139
Wat is de comfortzone? 139
Twee kanten van de comfortzone 144
Een groter idee van de comfortzone 147
Uit de comfortzone 147
Het publiek 162
Gij zult uit uw comfortzone stappen 166
Verandering van spijs doet eten 167
Hoofdstuk 11
De status quo 170
Wat is de status quo? 171
De status quo bias 176
Wrap up 184
Tot slot 185
Dankwoord 187
Biografie 188
Literatuur 189
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan