

Tommy Opgenhaffen is coördinator onderwijsontwikkeling en digitaal leren aan de Arteveldehogeshool en verantwoordelijke van het opleidingscentrum ‘Leren.Hoe?Zo’. Hij geeft vormingen en lezingen over leren en onderwijstechnologie aan onderwijsprofessionals, ouders en leerlingen.
Meer over Tommy OpgenhaffenLeren. Hoe? Zo!
Paperback Nederlands 2021 1e druk 9789401473361Samenvatting
Leren. Hoe? Zo! is het standaardwerk over leren leren, boordevol tips om zo optimaal mogelijk te leren, zowel thuis als in de klas. Docenten, leraren, leercoaches, studenten en ouders kunnen in dit boek terecht voor alles wat ze willen weten over dit belangrijke thema.
Werken aan leervaardigheden is iets wat loont op korte en lange termijn.
Met een goede studieaanpak halen studenten betere resultaten, kunnen ze hun tijd beter benutten en vergroten ze hun carrièremogelijkheden. Ook wanneer studeren al vlot verloopt, blijft leren leren belangrijk. Als je de nodige kennis en skills bezit om je leren te sturen, heb je een levenslange troef in handen op school en op de werkvloer.
'Leren. Hoe? Zo!' geeft je inzicht in het volledige leerproces. Tal van handige tools en concrete leerstrategieën nemen je mee op een ontdekkingsreis naar steeds efficiënter en beter leren.
Trefwoorden
onderwijs leren leren zelfsturend leren leerstrategieën brein geheugenverbetering motivatie persoonlijke effectiviteit retrieval practice timemanagement spaced practice mindset faalangst interleaving notatietechnieken dual coding leesstrategieën examenvoorbereiding mindmapping sketchnoting concept mapping elaborative interrogation zelfeffectiviteit attributietheorie self-explanation concrete verwerking leeromgeving leerprocessen slaap en leren evidence-based onderwijs
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
DEEL 1 | LEREN LEREN = EEN TOTAALPAKKET 11
1. Welke factoren beïnvloeden leren? 14
2. Zelfsturing 19
3. Hoe versterk je zelfsturing op school? 27
4. Hoe weet je wat er werkt in de klas? 32
DEEL 2 | HOE WERKT JE LEERMOTOR? 37
5. Een kijk in je brein 40
6. Upgrade je geheugen! 53
7. Beter leren? Slaap er een nacht over! 71
DEEL 3 | DURF DENKEN! WELKE STRATEGIEËN WERKEN? 77
8. Spreid je leermomenten (spaced practice) 80
9. Oefentypes afwisselen (interleaving) 84
10. Stel de juiste vragen (elaborative interrogation) 88
11. Verklaar hoe het werkt (self-explanation) 91
12. Gebruik en bedenk voorbeelden (concrete verwerking) 94
13. Combineer woord en beeld (dual coding) 98
14. Test jezelf om beter te leren (retrieval practice) 103
15. Help, deze technieken werken niet! 11
DEEL 4 | OPVATTINGEN OVER LEREN 113
16. Hoe denk je over intelligentie? 116
17. De attributietheorie: hoe verklaar je succes of falen? 125
18. Zelfeffectiviteit: geloof in je eigen kunnen 129
19. Motivatie: van moeten naar willen 134
20. Beter omgaan met faalangst 147
DEEL 5 | TOOLBOX: HANDIGE TIPS EN TECHNIEKEN 163
21. Hoe zorg je voor een stimulerende werkomgeving? 166
22. Hoe word je een goede timemanager? 171
23. Leesstrategieën: haal meer uit je tekst 189
24. De kracht van noteren 198
25. De Cornellnoteerstrategie 208
26. Sketchnoting 214
27. Mindmapping 224
28. Concept mapping 235
29. Geheugentechnieken 244
30. Hoe word je een examenexpert? 252
Dankwoord 268
Referenties 269
Eindnoten 276
Vaak samen gekocht
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan