Thematisch werken
in het basisonderwijs met 6- tot 12-jarigen
Paperback Nederlands 2023 1e druk 9789401490009Samenvatting
- Breng de buitenwereld zo authentiek mogelijk binnen in de klas
- Ga voor betekenisvolle opdrachten
- Vertrek vanuit de leervragen van kinderen
Thematisch werken betekent de reële leef- en belevingswereld van de kinderen in je klas meenemen in je onderwijs. Leraren doen dit vaak al spontaan, alleen zijn ze dikwijls nog op zoek naar een manier om dit beter in hun lespraktijk te integreren.
Thematisch werken in het basisonderwijs met 6- tot 12-jarigen geeft leerkrachten een stappenplan om op systematische wijze en in samenspraak met leerlingen een thema uit te werken. De pijlers van thematisch werken worden hierin belicht, net als de talrijke voordelen van deze methode.
In dit boek vind je een schema met handleiding om de criteria van een goed uitgewerkt thema te herkennen. Zet zo maximaal in op de aangeboren nieuwsgierigheid van je leerlingen en ontdek samen met hen de wereld binnen en buiten de school.
Trefwoorden
onderwijs thematisch werken basisonderwijs leefwereld kinderen betekenisvol leren wereldoriëntatie vakoverschrijdend onderwijs zintuiglijk leren leerlinginitiatief belevingswereld kinderen leeractiviteiten leerkansen omgevingsonderwijs betrokkenheid authenticiteit in onderwijs themakeuze actualiteit in onderwijs leren voor het leven integratie van vakken onderwijsmethode thema-uitwerking leerprocessen leervragen samenhangend leren differentiatie brainstormen met kinderen themamaterialen verhaallijn in onderwijs actie en synthese
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
Leeswijzer 6
1. Intro 11
2. Wat is thematisch werken? 13
3. Pijlers van thematisch werken 17
3.1 Het thema is betekenisvol 18
3.2 Het thema wordt concreet en zintuiglijk ervaren 19
3.3 Er is ruimte voor initiatief van de leerlingen 22
3.4 Het thema toont inhoudelijke diepgang 23
3.5 Leren in samenhang 26
3.6 Evenwicht tussen actie en synthese 27
4. Waarom kiezen voor thematisch werken? 29
4.1 Leervuur bij de kinderen brandend houden 29
4.2 Leerkansen uit de actualiteit en de (leef)omgeving van kinderen ruimte geven in het onderwijs 30
4.3 Passies van leraren een plaats geven 31
4.4 Leren voor het leven 32
5. Thematisch werken breder dan wereldoriëntatie 33
5.1 Thematisch binnen wereldoriëntatie 33
5.2 Thematisch werken: wereldoriëntatie gelinkt aan andere vakken 34
5.3 Thematisch werken vertrekkend vanuit een ander vak dan wereldoriëntatie 39
5.4 Thema of projectwerk? 40
6. Hoe een thema uitwerken? 41
6.1 Keuze van het thema 42
6.2 Ideeën en inhouden verzamelen 44
6.3 Ideeën en inhouden selecteren en structureren 63
6.4 Leerinhouden op kindermaat formuleren 75
6.5 Onderwijsleeractiviteiten ontwerpen 78
6.6 Het thema uitvoeren 86
6.7 Het thema evalueren 93
7 Diepgang geven aan thematisch werken 101
7.1 Leerkansen in de buurt zoeken 101
7.2 Brainstormen met kinderen 110
7.3 Een verhaal als rode draad 124
7.4 Differentiëren 129
8 Thematisch werken in combinatie met de methode: realitycheck 133
8.1 Verdiep je passies 133
8.2 Verbreed je kennis en geniet 134
8.3 Screen je handleiding 136
8.4 Brainstorm 138
8.5 Focus, pimp en link 140
8.6 Samenhang 143
8.7 Voorbeeld van pimpen van een methodeles 144
9 Uitgewerkte thema’s 153
‘Iedereen is een kunstenaar’ 153
‘De wereld onder onze voeten’ 157
‘Ik ben ik. Ik ben uniek!’ 163
Dankwoord 169
Vaak samen gekocht
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan