Lees verder
Eline Janssen geeft al jaren schrijftrainingen aan adviseurs en andere schrijvende professionals.
Meer over de auteursDe kracht van het piramideprincipe
Gids voor helder denken en schrijven
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2016 2e druk 9789461279941Samenvatting
'Ik word gek van al die informatie!' Mensen raken overspoeld door de enorme hoeveelheid tekst die elke dag op hen afkomt. E-mails, nieuwsbrieven, adviezen en PowerPoints worden steeds vaker selectief en vluchtig gelezen. Wil je als schrijver effect hebben met je tekst, dan moet je hierop inspelen.
Hoe zorg je ervoor dat je je publiek bereikt? Door te redeneren vanuit de informatiebehoefte en belangen van je lezer, in plaats van vanuit je eigen kennis en denkproces. In De kracht van het piramideprincipe laten Eline Janssen en Marita van Rijssen zien hoe je in vier stappen tot een beknopte en scanbare tekst komt, waarbij de kernboodschap voorop staat. De methode in het boek is gebaseerd op het Pyramid Principle dat de Amerikaanse consultant Barbara Minto voor McKinsey ontwikkelde.
De auteurs kiezen voor een pragmatische benadering van het piramideprincipe. De praktische tips en praktijkvoorbeelden helpen je de methode direct in je werk toe te passen. Het resultaat: je bereikt in minder tijd meer effect met je teksten.
Deze herziene editie bevat een nieuw hoofdstuk over hoe je met flow teksten kunt schrijven en besteedt extra aandacht aan helder formuleren en argumenteren. Verder hebben de auteurs de tips en voorbeelden geactualiseerd op basis van hun ervaringen met piramideschrijven in de weerbarstige praktijk van organisaties.
Dit boek is bedoeld voor professionals - consultants, adviseurs en onderzoekers - die de overstap willen maken van informatie spuien naar lezergericht schrijven.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Over Eline Janssen
Over Marita van Rijssen
Inhoudsopgave
1. Inleiding
2. Piramideschrijven in een notendop
2.1 Wat is piramideschrijven?
2.2 Wat zijn de voordelen van piramideschrijven?
2.3 Waar komt piramideschrijven vandaan?
2.4 Hoe werkt piramideschrijven?
2.5 Voorbeeld
Checklist
3. Het startpunt in kaart brengen
3.1 Bepaal je publiek en je doel
3.2 Bepaal de situatie, het probleem en de vraag
3.3 Formuleer de kernboodschap
3.4 Voorbeelden
3.5 Extra tips
Checklist
4. Een tekstopbouw maken
4.1 Bedenk welke vragen je kernboodschap oproept
4.2 Bedenk welke vervolgvragen de lezer heeft
4.3 Beantwoord de vervolgvragen tot er geen nieuwe meer ontstaan 40
4.4 Controleer de piramide en vul deze waar nodig aan
4.5 Zet je piramide om in een tekstopbouw
4.6 Vaste piramidestructuren
4.7 Extra tips
Checklist
5. Met vaart het concept schrijven
5.1 Zorg voor een prettige schrijfomgeving
5.2 Kies het juiste moment om te schrijven
5.3 Weersta de neiging te gaan te sleutelen
5.4 Parkeer invallen op een apart papier of scherm
5.5 Extra tips
Checklist
6. Het concept uitwerken tot een heldere tekst
6.1 Maak je tekst scanbaar
6.2 Zorg voor een begrijpelijke schrijfstijl
6.3 Controleer je tekst op fouten
6.4 Extra tips
Checklist
7. overtuigen
7.1 Sluit aan op de situatie en belangen van je lezer
7.2 Zorg voor een logische redenering
7.3 Beperk de hoeveelheid argumenten
7.4 Ga in op bezwaren
7.5 Extra tips
Checklist
8. Piramideschrijven per tekstsoort
8.1 De e-mail en de brief
8.2 De PowerPoint-presentatie
8.3 Het rapport
8.4 De offerte
8.5 Het artikel
8.6 De webtekst
8.7 Sociale media
Checklist
9. Tot slot
9.1 Waarom schrijvers schrijven zoals ze schrijven
9.2 Hoe lezers van nu lezen
9.3 Wanneer je afziet van de piramidevorm
9.4 Vragen van beginnende piramideschrijvers
Literatuurlijst
Bijlage: voorbeeldteksten
Index
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan