Wie moeite heeft met de opbouw van een document of het schrijven van een beleidsvoorstel, krijgt in dit boek een duidelijke aanpak aangereikt. ‘De kracht van het piramideprincipe’ is zeer overzichtelijk opgebouwd en daarom goed leesbaar.
Op veel business-scholen wordt er van studenten verwacht dat ze allerlei plannen van aanpak of essays schrijven ter afronding van hun leergang. Maar hen wordt niet geleerd hoe ze moeten schrijven, hoe ze hun tekst opbouwen en structuur aanbrengen in hun betoog. Dat kan tot onvoldoendes leiden die zeer frustrerend zijn omdat de vaardigheden ontbreken om het een volgende keer beter te doen. Dit boek voorziet in die leemte. Natuurlijk is dit boek niet alleen bedoeld voor studenten maar voor eenieder die gedachten in heldere teksten moet weten om te zetten.
De essentie van piramideschrijven is dat je je verplaatst in de lezer. Als schrijver ga je als het ware in de schoenen staan van de lezer: wat wil hij eerst lezen, welke vraag heeft hij nu en welke daarna? Minder ervaren schrijvers gaan uit van hun eigen gedachten en opvattingen met als mogelijk gevolg dat ze de lezer kwijtraken. Waarom? Omdat die veel eerder wil weten wat bijvoorbeeld de conclusie is of de belangrijkste opbrengsten zijn. In de piramidemethode wordt alles omgekeerd en komt de kernvraag en de kernbewering (het antwoord op de vraag) bovenaan in het stuk te staan. Daarna volgen vragen die de lezer waarschijnlijk zou kunnen stellen.
Wat voegen de auteurs toe aan het standaardwerk van Minto? Allereerst is het fijn dat er nu een Nederlands boek is over dit onderwerp. Daarnaast gaan de auteurs vooral in op het schrijven en bieden ze veel en concrete schrijftips. Zo leren ze de lezer te kijken naar zijn eigen alinea’s en hem bewust te worden dat binnen elke alinea het belangrijkste in de eerste regels moet komen te staan in plaats van onderop.
De piramidemethode is gebaseerd op de zogenaamde SPV-analyse: Situatie-Probleem-Vraag. Allereerst wordt de situatie helder getypeerd, vervolgens de complicatie, de pijn, in die situatie bloot gelegd en tot slot wordt de vraag opgesteld. Maar hoe logisch ook: veel mensen hebben zeer veel moeite met het formuleren van de kernvraag. Dan is die weer te breed, dan weer te smal, etc. Ook hier nemen de auteurs de lezers mee aan de hand en bieden voldoende uitleg en voorbeelden.
Wat ik miste in het boek is een stukje diepgang op twee belangrijke onderwerpen uit het boek van Minto, te weten de begrippen mutually exclusive en collectively exhausistive. Beide begrippen hebben alles te maken met je argumenten en het clusteren daarvan. Bij mutually exclusive is het belangrijk dat wanneer je een onderverdeling maakt, je argumenten niet overlappen. Terwijl bij collectively exhaustive het er omgaat dat de gekozen argumenten het geheel omvatten. De auteurs leggen de begrippen uit maar dat was het dan. Terwijl naar mijn mening met goede uitleg en heldere voorbeelden de lezer verder geholpen had kunnen worden. Dat had het begrip ‘denken’ in de ondertitel van het boek ‘Gids voor helder denken en schrijven’ flink kunnen ondersteunen.
Maar dat is mijn enige kritiekpunt. Verder kan ik dit boek van harte aanbevelen.
Over Peter de Roode
Drs. Peter de Roode is zelfstandig adviseur en trainer. Hij ondersteunt organisaties bij het invoeren van grootschalige veranderingen waarbij gedragsverandering centraal staat.