Jan Willem de Graaf is hoofddocent biologische en neuropsychologie bij Hogeschool Saxion, afdeling toegepaste psychologie.
Meer over de auteursOntwikkelingspedagogiek
pedagogiek in breder perspectief
Paperback Nederlands 2016 2e druk 9789462365421Samenvatting
Bij de opvoeding van ieder kind spelen de omgeving waarin het kind opgroeit en zijn biologische mogelijkheden een heel belangrijke rol. In Ontwikkelingspedagogiek wordt de wisselwerking tussen deze twee factoren uitvoerig behandeld. De verschillende disciplines die zich bezighouden met de (neuro-)psychologische ontwikkeling en de opvoeding van het kind worden samengebracht en kritisch besproken.
Het boek start met een algemeen gedeelte waarin opvoedingsstijlen, visies, gezinstypen, opvoedingsdoelen en -middelen aan bod komen. Daarna volgt een gedeelte over pedagogische situaties die meer uitdaging vergen, oftewel de orthopedagogiek. Het boek eindigt met een aanzet tot de (ortho-)didactiek. Elk hoofdstuk is voorzien van een korte inleiding op het onderwerp, tips om te interveniëren, een samenvatting, een begrippenlijst en casusmateriaal met opdrachten.
In deze volledig herziene en geactualiseerde druk van Ontwikkelingspedagogiek wordt de diagnostiek kritisch belicht en wordt de (zelf)opvoeding van speciale talenten uitgebreid behandeld. Ook is er aandacht voor de gevolgen van de opvoeding voor de ontwikkeling van het brein. Op de bijbehorende website, www.ontwikkelingspedagogiek2edruk.nl, is bovendien voor zowel student als docent veel extra materiaal te vinden.
De opvoeding wordt enerzijds gefaciliteerd of beperkt door de biologische aanleg van een kind, maar de opvoeding heeft anderzijds ook een duidelijke beperkende of faciliterende invloed op de mogelijkheden en beperkingen van een kind. Een beperking kun je beschouwen als een afwijking van het gemiddelde. Zo'n afwijking kan ook een kracht of uitdaging zijn, mits de opvoeder die signaleert en coacht. In Ontwikkelingspedagogiek wordt daarom de term 'uitdagingen' gehanteerd.
Het boek start met een algemeen gedeelte, waarin opvoedingsstijlen, visies, gezinstypen en opvoedingsdoelen en middelen worden besproken. Dit gedeelte wordt vervolgd met pedagogische situaties, die meer uitdaging vergen, oftewel orthopedagogiek. Het boek eindigt met een aanzet tot de (ortho)didactiek. Elk hoofdstuk is voorzien van een inleiding, een samenvatting, tips om te interveniëren en casusmateriaal met opdrachten.
In deze volledig herziene en geactualiseerde druk van Ontwikkelingspedagogiek wordt onder andere de diagnostiek kritisch besproken en wordt de (zelf)opvoeding van speciale talenten uitgebreid behandeld. Ook is er aandacht voor de gevolgen van de opvoeding voor de ontwikkeling van het brein.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Inleiding 11
1 Wat is opvoeding? 19
1.1 Opvoeding en pedagogiek 19
1.2 Het primaire, secundaire en tertiaire opvoedingsmilieu 44
1.3 Assimilatie en accommodatie 53
Samenvatting 55
Begrippen 56
Opdrachten 60
2 Opvoedingsdoelen, middelen en uitkomsten 63
2.1 Lange- en kortetermijndoelen 63
2.2 Middelen en factoren in de opvoeding 71
2.3 De opvoeding van de persoonlijkheid en het zelfbeeld 77
2.4 Opvoeding tot lid van de samenleving 86
2.5 Cultuurspecifieke verschillen 88
Samenvatting 91
Begrippen 92
Opdrachten 96
3 Milieus, stijlen en communicatie in de opvoeding 97
3.1 Primaire opvoedingsmilieus 97
3.2 Secundaire opvoedingsmilieus 108
3.3 Tertiaire opvoedingsmilieus 111
3.4 Opvoedingsstijlen 112
3.5 Communicatie in de opvoeding 120
Samenvatting 126
Begrippen 127
Opdrachten 131
4 Opvoeding, stagnatie versus ontwikkeling 133
4.1 Risico’s en beschermende factoren 133
4.2 Pedagogische preventie 140
4.3 Opvoeding en ontwikkeling 143
4.4 De opvoeder als coach en docent 156
Samenvatting 159
Begrippen 160
Opdrachten 163
5 Pedagogiek en orthopedagogiek 165
5.1 Wat is orthopedagogiek? 165
5.2 Waarneming en vooroordelen 167
5.3 Sensorische beperkingen 174
5.4 Motorische beperkingen 179
5.5 Methoden in de orthopedagogiek 182
5.6 Counseling en humor als interventies 184
Samenvatting 188
Begrippen 189
Opdrachten 192
6 Leer- en gedragsproblemen 193
6.1 Diagnostiek en opvoedkunde 193
6.2 Primaire leerproblemen 196
6.3 Secundaire leerstoornissen door een verstandelijke beperking 206
6.4 Gedragsproblemen 211
6.5 Observeren en registreren 224
Samenvatting 228
Begrippen 229
Opdrachten 231
7 Internaliserende en somatoforme problemen 233
7.1 Angst en onzekerheid 233
7.2 Angst en ontwikkeling 235
7.3 Neerslachtigheid, depressie en dysthymie 238
7.4 Autistiforme problemen 241
7.5 Somatoforme problemen 243
7.6 RET als interventie 249
7.7 Mindfulness als interventie 252
Samenvatting 253
Begrippen 254
Opdrachten 257
8 Opvoeding, ontwikkeling en didactiek 259
8.1 Didactiek 260
8.2 Priming en verstening 262
8.3 Het gemiddelde kind 266
8.4 Opvoeden en leren 271
8.5 Talentontwikkeling en ADHD 272
8.6 Criteria voor analyse 288
8.7 De dynamische systeemtheorie 290
Samenvatting 296
Begrippen 298
Opdrachten 300
9 Verdieping 301
Begrippen 312
Opdrachten 314
Literatuur 315
Register 329
Over de auteurs 335
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan