mr. Gijs van Dijck (1980) heeft in Tilburg Nederlands recht gestudeerd. Hij is in 2006 gepromoveerd op het proefschrift 'De faillissementspauliana: revisie of relict'.
Meer over de auteursMethoden van rechtswetenschappelijk onderzoek
Paperback Nederlands 2022 2e druk 9789462907720Samenvatting
Bij het opzetten en uitvoeren van rechtswetenschappelijk onderzoek is de onderzoeker gebonden aan verschillende eisen en integriteitsnormen. Het onderzoek moet zo worden opgezet dat het de onderzoeker in staat stelt om iets toe te voegen aan de bestaande academische kennis, om het onderzoek uit te voeren zonder invloeden van buitenaf en om tot geloofwaardige conclusies te komen.
In dit boek worden – redenerend vanuit de eisen en normen die gelden bij het uitvoeren van rechtswetenschappelijk onderzoek – richtlijnen geformuleerd met betrekking tot de verschillende fasen van het onderzoeksproces: het selecteren van een onderzoeksthema, het in kaart brengen van de bestaande kennis op dat thema, het formuleren van een academische onderzoeksvraag, het construeren van een theoretisch kader, het ontwikkelen van een geschikte onderzoeksmethode en het uitvoeren van het onderzoek. Daarmee is het boek van belang voor eenieder die een juridische bachelor- of masterthesis, dissertatie of ander academisch onderzoeksproject opzet en uitvoert.
Gijs van Dijck is hoogleraar privaatrecht aan de Universiteit van Maastricht. Marnix Snel is onderwijsdirecteur van de Faculteit Rechtsgeleerdheid van de Radboud Universiteit. Thomas van Golen is wetgevingsjurist bij het ministerie van Financiën. Alle drie hebben zij ruime ervaring in het opzetten en doceren van cursussen over de methoden van rechtswetenschappelijk onderzoek.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Marnix Snel
Inhoudsopgave
1 Beginselen van academisch-juridisch onderzoek 9
1.1 Academisch-juridisch onderzoek 9
1.2 Verschillen met ander juridisch onderzoek 10
1.3 Het onderzoeksproces 12
1.4 Eisen waaraan rechtswetenschappelijk onderzoek moet voldoen 13
1.5 Methodologische spelregels en richtlijnen 18
1.6 Praktische overwegingen 19
1.7 Leeswijzer 20
2 Keuze onderzoeksthema 21
2.1 Inleiding 21
2.2 Het kiezen van een onderzoeksthema 21
2.3 Overwegingen bij de selectie van een onderzoeksthema 22
2.4 Red flags 25
2.5 Het vinden van een geschikt onderzoeksthema 27
2.6 Het belang van afbakenen 30
3 Systematisch literatuuronderzoek 33
3.1 Inleiding 33
3.2 Verschil met bronnenonderzoek om een vraag te beantwoorden 34
3.3 Vereisten systematisch literatuuronderzoek 36
3.4 Systematisch zoeken 38
3.5 Bronnenselectie 42
3.6 Verwerking 45
4 Het formuleren van een onderzoeksvraag 51
4.1 Inleiding 51
4.2 Originaliteit 51
4.3 Relevantie 53
4.4 Precisie 57
4.5 Methodische invalshoek aangeven 59
4.6 Haalbaarheid 66
4.7 Formuleren onderzoeksvraag als iteratief proces 67
4.8 Deelvragen 68
5 Theoretisch kader 69
5.1 Inleiding 69
5.2 Eis van theorievorming en het theoretisch kader 70
5.3 Theoretisch kader in rechtswetenschappelijk onderzoek 74
5.4 Varianten van onderzoekskaders 77
5.5 Operationalisering van het theoretisch kader 79
5.6 Wisselwerking met onderzoeksvraag en theoretische relevantie 81
6 Onderzoeksmethoden 83
6.1 Inleiding 83
6.2 Eisen waaraan de onderzoeksmethode moet voldoen 84
6.3 Methoden binnen het juridisch-dogmatische onderzoeksdesign 88
6.4 Methoden binnen het rechtsvergelijkende onderzoeksdesign 90
6.5 Methoden binnen het empirische-juridisch onderzoeksdesign 95
6.6 Methode als onderdeel van het onderzoeksproces 101
7 Uitvoeren en rapporteren 103
7.1 Inleiding 103
7.2 Opbouw van de inleiding 103
7.3 Eisen aan het antwoord op de onderzoeksvraag 105
7.4 Valkuilen bij het beantwoorden van een onderzoeksvraag 108
7.5 Overige belangrijke aspecten van het uitvoeren van het onderzoek 111
7.6 Plagiaat 112
7.7 Informed consent 115
Leessuggesties 117
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan