We staan op de drempel van een nieuw socio-economisch tijdperk die het doen en laten van bedrijven ingrijpend gaat veranderen: de Betekeniseconomie. In de Betekeniseconomie wordt de maatschappelijke rol van bedrijven primair waardebepalend. We willen steeds nadrukkelijker bedrijven die de wereld niet kapot maken en/of de mensheid bedreigen, maar bedrijven die ons vooruithelpen; betekenisvolle bedrijven. In het Handboek betekenisvol ondernemen worden handvatten gegeven voor dit nieuwe ondernemerschap. In de preview geeft auteur Klomp een inkijkje in de nieuwe en unieke kenmerken van betekenisvol ondernemen aan de hand van een concreet voorbeeld. The Plastic Bank. Een bedrijf wat weinig mensen nu al zullen kennen, maar wat over een aantal decennia bekend zal staan als één van de bekendste en belangrijkste bedrijven ooit.
Plastic is het grootste ecologische probleem van deze tijd. Naar schatting zwerft er momenteel maar liefst 2 biljoen kilo afvalplastic over de wereld, en komt daar per jaar zo’n 300 miljard kilo nieuw plastic bij. En alsof dat nog niet genoeg is, weten we eigenlijk nog niet zeker of plastic überhaupt vergaat. Ondertussen hebben we recycling ontdekt en wordt een kleine 10% van alle plastic hergebruikt.
Op een goede morgen wordt betekenisvol ondernemer in spe David Katz wakker met een bepalend inzicht; als plastic wordt hergebruikt is het niet langer louter afval, maar vertegenwoordigt het waarde. Er zwerft– anders gezegd – geen afval, maar er ligt geld op straat.
Katz gaat aan de slag en ontwikkelt een manier om de waarde van plastic concreet te maken. Heel concreet. Hij begint Plastic Bank en maakt van plastic een echte waarde-eenheid. Zeg maar een munt. Katz noemt deze Social Plastic. Het stelde Katz in staat om plastic - gereguleerd- in te kopen en door te verkopen. En het stelt mensen in staat om plastic - gereguleerd - in te wisselen voor geld. Een economisch systeem werd geboren.
Daarmee was Katz in staat om een volgende en cruciale stap te zetten; van plastic inzamelen een serieuze loopbaan optie te maken. Als plastic waarde vertegenwoordigt, dan is met inzamelen geld te verdienen. Als er met inzamelen geld valt te verdienen, dan is dat voor een grote groep mensen een interessante bron van inkomsten. Katz begon een pilot project in Haïti. Niet toevallig, omdat Haïti één van de armste landen ter wereld is én een land met een gigantisch plasticafval probleem. Katz wist plastic-inzamelen te positioneren als een interessante nieuwe vorm van ondernemen. En met succes. De deelnemers wisten hun inkomen middels Plastic Bank te verviervoudigen. Dit door gemiddeld 15 kg plastic in te zamelen en in te wisselen. Plastic inzamelen werd daarmee vanzelf een aspirerende nieuwe manier van ondernemen.
Waarmee Katz in staat was om een laatste cruciale stap te zetten met zijn betekenisvolle onderneming. Katz ging het door Plastic Bank verzamelde plastic labelen als Social Plastic, en deze verhandelen aan grote internationale merken als LUSH, Coca-Cola, Procter en Unilever. Deze bedrijven (her)gebruiken nu Social Plastic voor de vervaardiging van hun producten en verpakkingen waarin plastic benodigd is. Middels Plastic Bank kennen zij maatschappelijke relevantie toe aan hun producten. Zij gebruiken Plastic Bank om zelf maatschappelijk van betekenis te kunnen zijn; door hun producten en verpakkingen zichtbaar te vervaardigen van Social Plastic laten ze aan hun klanten zien mee te werken aan de reductie van plastic afval. Waarmee Katz zichzelf van een gigantische potentiële afzetmarkt voor zijn afvalplastic heeft verzekerd en dus een gigantische hoeveelheid plasticverzamelaars werk met perspectief kan bieden. Een opgaande spiraal is geboren.
Het einddoel van Katz is om middels Plastic Bank en het systeem dat dit vertegenwoordigt, al het plasticafval de wereld uit te helpen en alle allerarmsten van de wereld aan werk en inkomen te helpen.
Dit verhaal van Plastic Bank bevat alle kenmerken van betekenisvol ondernemerschap zoals te lezen valt in Handboek Betekenisvol Ondernemen. Het begint eerst en vooral altijd met mensen die een maatschappelijk probleem signaleren, en die de roeping voelen om hier iets aan te gaan doen. Vervolgens zijn betekenisvolle ondernemers in staat deze intentie om te zetten in een commerciële infrastructuur. Ze kunnen een autonoom opererend en renderend bedrijf bouwen op basis van een maatschappelijk probleem. Met bijbehorende maatschappelijk betekenisvolle producten, diensten & communicatie. Tenslotte streven betekenisvolle ondernemers niet naar maximale financiële winst streven, maar naar maximale maatschappelijke winst. Het oplossen van het maatschappelijke probleem is het enige doel van het bedrijf. Winst krijgt hierdoor in de Betekeniseconomie een veel rijkere, bredere invulling. Het gaat niet langer louter over financieel resultaat, maar over een gebalanceerd financieel-sociaal-ecologisch resultaat. Over impact.
Kees Klomp is eigenaar van Karmanomics, een bureau dat op Boeddhistische beginselen merken adviseert op het gebied van marketing en management. Hij is een van de auteurs van Handboek betekenisvol ondernemen.
Over Kees Klomp
Marketing- en managementcoach Kees Klomp werkte als trendwatcher en strategy director bij de grootste reclamebureaus van ons land, en was oprichter van het eerste merkactivatie adviesbureau van Nederland. Sinds 2006 is Klomp eigenaar van Karmanomics, een bureau dat op Boeddhistische beginselen merken adviseert op het gebied van marketing en management.