‘Kunnen jullie geen aparte ranglijst maken voor die kalenders?’ René Boender heeft stiekem een beetje de pest in. Heeft hij voor de tweede keer dit jaar een geweldige bestseller geschreven, moet hij de klassieke verkoopkanonnen van Aty Boers en Marijke Lingsma en Stephen R. Covey voor laten gaan. ‘Ach, weet je wat ik doe? Ik ga ook een kalender maken, de ‘Great to Coolender. 365 brain candies’ voor een heel jaar. Wat denk je? Dat moet toch een hit worden?’
Het is René Boender in optima forma. Energiek, enthousiast en recht voor zijn raap. Het mooie is: hij laat het niet bij woorden, hij doet het ook nog. Toen hij eind vorig jaar zijn eerste boek uitbracht, kondigde hij al aan dat het een bestseller zou worden. En dat hij het niet bij één boek zou laten. Nu, eind 2011, staat hij met twee boeken in de Top 10 van bestverkochte managementboeken van 2011: Great to Cool op de derde plaats, het eerste boek na de twee eerder genoemde kalenders, en hoewel het pas vijftig dagen leverbaar is, Generatie Z op de zevende plaats. En volgend jaar zal het niet anders zijn, kondigt hij alvast aan. Hij heeft plannen voor nog twee boeken. De eerste verschijnt op 2 april, de volgende in het najaar.
Tot die tijd blijft hij al zijn energie in ‘Generatie Z’ steken, het boek waarin hij samen met Jos Ahlers de generatie beschrijft die vanaf 2020 de arbeidsmarkt bestormt. ‘De Netwerkgeneratie’ zoals hij ze ook wel noemt, die Google als hun derde hersenhelft beschouwt, die leert door te doen, die delen als vermenigvuldigen beschouwt, die niet hun ouders maar de ‘crowd’ als vraagbaak beschouwt, die niet meer drie maaltijden per dag eet maar zeven keer per dag graast en die geen bazen meer boven zich duldt.
‘Generatie Z’ maakt snel school, vertelt Boender: behalve in de vakpers kreeg het boek aandacht in het Nederlands Dagblad, in het Reformatorisch Dagblad en zelfs op de kansel van de zwartekousenkerk in Katwijk. Bijna net zoals 'Great to Cool' dat deed in de Verenigde Staten waar Warren Buffett het boek volgens Boender aan de 111 rijkste Amerikanen heeft gestuurd, voorzien van de tekst: ‘Going Dutch ’s got a whole new meaning. Read this!’
Over Hans van der Klis
Hans van der Klis is freelance journalist. Hij schrijft regelmatig artikelen voor Managementboek.