Met de opkomst van dit soort neuromarketingcongressen en het uitkomen van twee boeken over neuromarketing (Anatomie van de Verleiding - Neuromarketing succesvol toegepast van Paul Postma en Neuromarketing – ‘maximale impact met marketing en communicatie’ van Eric van Arendonk, Adriaan Polderman RM en Karel Smit RM) lijkt er sprake van een neuromarketinghype. Dat blijkt ook uit alle neuro-onderwerpen die op het programma staan tijdens Neuro Retail Revolution.
Op woensdag staan de volgende onderwerpen op het programma: impulsief koopgedrag, de onbewuste paden in supermarkten, het boosten van inkomsten met ‘neuro-pricing’, hoe aanpassingen aan verpakkingen grote gevolgen kunnen hebben en neuro-inzichten voor luxe goederen. Donderdag staat in het teken van neuro-inzichten in online koopgedrag met onder andere lectures over conversie liftende neuro-inzichten en social media campagnes waar het brein geen weerstand tegen heeft.
Zet ergens brein of neuro voor en het verkoopt, zo lijkt het. Maar dat geldt (nog) niet voor alles, zo blijkt uit het boek ‘Neuromarketing’. De auteurs schrijven dat neuromarketing zelf nog een uiterst bescheiden plek in de markt inneemt. ‘De markt in Nederland van marktonderzoek wordt ingeschat op 300 tot 400 miljoen euro. Momenteel is het aandeel van marktonderzoek met een MRI-scan op jaarbasis 2 tot 3 miljoen euro.’
Misschien is dat nog een mooi punt van discussie tijdens het congres?