In ons boek Zo vernieuw je je businessmodel! staat businessmodelinnovatie centraal. In een turbulente omgeving - steeds vaker zelfs gekwalificeerd als disruptief - is blijven doen wat je altijd al deed voor steeds minder organisaties een optie. Groot zijn is geen garantie om te overleven. Dit heeft het uitsterven van de dinosauriërs ons al geleerd.
Een organisatie heeft pas toekomst als ze voor haar klanten waarde creëert en deze waarde ook financieel weet te vertalen in omzet en winst. In steeds meer sectoren zijn de vaste manieren om waarde te creëren niet langer voldoende. Nieuwe spelers veranderen de regels van het spel. Klanten stellen nieuwe eisen en hebben andere, vaak hogere, verwachtingen. Het dominant design in een sector wordt doorbroken. Sectorgrenzen vervagen en met de klant centraal worden oplossingen gerealiseerd voor de jobs to be done. In deze turbulentie is stilzitten geen optie. De organisaties die zich weten aan te passen aan nieuwe omstandigheden, overleven. Organisaties die de nieuwe spelregels mede vormgeven, staan op voorsprong. Beter aanvallen dan afwachten. Businessmodelinnovatie uit overtuiging of uit noodzaak, uit verlangen of uit angst, het gaat erom om ‘fit’ te zijn voor de toekomst.
In dit boek krijgt u op drie manieren handvatten voor het vernieuwen van uw businessmodel. In deel I laten we u verschillende businessmodellen zien en introduceren we ons Businessmodelwiel. Een wiel waarin de essentie van iedere organisatie wordt samengevat in vier kwadranten en waarin drie niveaus van vernieuwing zijn opgenomen: waardecreatie door interne optimalisatie, door ketenoptimalisatie en in het netwerk (of ecosysteem, zoals het vaak wordt genoemd).
In deel II hebben we aan de hand van praktijkverhalen van succesvolle organisaties, groot en klein, nationaal en internationaal opererend, twaalf routes gepresenteerd voor het ontwikkelen van een nieuw businessmodel. Twaalf routes om u te inspireren en uit te dagen om anders tegen uw eigen business aan te kijken. Twaalf routes om uw eigen dominant design los te laten en te leren van andere vernieuwers.
In deel III ten slotte hebben we ons gestort op de vraag: hoe vernieuw je nu je businessmodel in de praktijk? Niet als start-up, maar hoe realiseer je als bestaande organisatie een nieuw businessmodel? Wij hebben vastgesteld dat vijf krachten een doorslaggevende rol spelen bij de totstandkoming van een nieuw businessmodel. Hierbij gaan we nadrukkelijk een aantal stappen verder dan de eerste schets van uw nieuwe businessmodel. De echte uitdaging ligt hem in de vertaalslag naar de praktijk. Sluit het businessmodel voldoende aan bij de (latente) behoeften van uw klanten? Waarom is uw organisatie de aangewezen partij om dit nieuwe concept te lanceren? En zijn uw medewerkers daadwerkelijk bereid om het roer om te gooien?
Deel III geeft handvatten en inzichten om kennis om te zetten in actie. We bieden geen vaste aanpak of stappenplan, we geloven in iteratief innoveren, met een blik naar buiten, en daar starten waar de kansen zich voordoen en de energie is om te gaan vliegen.
Wij hopen met dit boek een bijdrage te leveren aan uw uitdaging om uw organisatie ‘fit’ te maken en te houden voor de toekomst. Overleven vraagt om responsiviteit; dat geldt niet alleen voor uw organisatie, maar ook voor ons. Dit boek is een weerslag van onze kennis, inzichten en overtuigingen in de zomer van 2015. Ook wij blijven leren en ontdekken en dat doen we graag met u. We nodigen u uit om uw ervaringen met ons te delen en zo gezamenlijk een steeds rijker antwoord te formuleren op de vraag: Hoe vernieuw je je businessmodel?
Yousri Mandour, Kris Brees en Dorien van der Heijden zijn partner bij ICSB Marketing en Strategie en auteur van verschillende boeken, waaronder Zo vernieuw je je businessmodel!, de vermeerderde nieuwe editie van Groeimodellen.
Over Yousri Mandour
Yousri Mandour is partner bij Lobster Company en docent op oa Nyenrode (Executive Education) en Hotelschool The Hague (MBA / master). Hij adviseert, geeft les, verzorgt keynotes, maakt podcasts (De Strategie van de kreeft) en schrijft managementboeken over strategische verandering & vernieuwing en leiderschap.
Over Kris Brees
Kris Brees is partner bij ICSB Marketing en Strategie.