Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Interview

Jacques Pijl

‘Strategie = Executie is een snoepwinkel voor iedere manager’

Twee jaar na zijn succesvolle essay Het nieuwe normaal heeft Jacques Pijl een nieuw boek geschreven: Strategie = Executie. Zijn ambitie is hoog: met het in het boek uitgewerkte raamwerk wil hij bestuurders, professionals en ondernemers helpen beter te worden in strategie-executie.

Hans van der Klis | 6 januari 2017 | 3-4 minuten leestijd

Wie is Jacques Pijl?
Ik zet mij al twintig jaar met hart en ziel in voor de klanten van het organisatieadviesbureau Turner uit Leusden, als bestuurder en als organisatieadviseur. Maar hoewel ik ook Bedrijfskunde heb gestudeerd, stel ik mij nog steeds voor als een verdwaalde zeeman. Vroeger wilde ik altijd varen en na mijn middelbare school ben ik daarom naar de Hogere Zeevaartschool gegaan voor de opleiding Maritiem Officier. In de korte periode dat ik daadwerkelijk heb gevaren, heb ik autonoom leren denken en leren improviseren. Die houding komt mij nog altijd van pas als ik voor en met mijn opdrachtgevers lastige puzzels moet kraken. Dat is namelijk wat ik elke dag doe: vraagstukken oplossen binnen organisaties, het liefst vraagstukken waar anderen al hun tanden op hebben stukgebeten en die echt moeten slagen. Ik heb ondervonden dat ik het best tot mijn recht kom als ik mij bezig houd met moeilijke keuzen, met strategie-executie en het verbeteren van het rendement. Ik ben nuchter en doelgericht en werk het liefst zij aan zij met de betrokkenen bij de opdrachtgever, elke dag weer. Uiteindelijk komt het immers altijd neer op mensenwerk.

Wat is de belangrijkste les die je als adviseur hebt geleerd?
Het beeld bestaat dat veel organisaties moeite hebben met verbeteren, vernieuwen en innoveren omdat zij een gebrek aan ideeën hebben. Daar ben ik het totaal niet mee eens. Ideeën genoeg. De vraagstukken die ik tegenkom, hebben vrijwel altijd te maken met een gebrek aan executiekracht: organisaties slagen er onvoldoende in hun strategie ten uitvoer te brengen.

Wat is de meest gemaakte fout of de meest voorkomende verkeerde aanname?
Veel organisaties sturen tijdens strategie-executie op de verdeling van mensen en geld. Dat is niet onterecht, maar de juiste aanwending van tijd is een veel belangrijkere succesfactor. Tijdgebruik is zo strategisch. Dat geldt voor elk initiatief, project of programma, dat we ondernemen. We hebben 80% van de tijd nodig voor de pure executie, in plaats van dat we eindeloos tijd verdoen met strategische analyse en het ontwerpen van nieuwe werkwijzen en structuren.

Wat was de noodzaak om dit boek te schrijven?
De belangrijkste motivatie was dat organisaties heel slecht zijn in iets waar ze alleen maar beter in moeten worden in de nieuwe tijd waarin we leven: strategie-executie. Steeds weer blijkt dat het grootste deel van de veranderingen niet slaagt. Maar de noodzaak tot verbeteren, vernieuwen en innoveren wordt steeds groter. We moeten dus beter worden in strategie-executie.
Een andere zwaarwegende reden is dat professionals, managers, bestuurders en ondernemers steeds meer betekenis aan hun werk willen kunnen ontlenen. Behalve bedrijfseconomische doelen streven zij ook persoonlijke en maatschappelijke doelen na. Strategie-executie wordt daardoor steeds minder vrijblijvend. Beter worden in strategie-executie is dus van belang voor de continuïteit van de organisatie, maar biedt ook prachtkansen om talenten te boeien en te binden.

Waarom moeten bestuurders, managers en professionals jouw boek gaan lezen?
Het unieke van Strategie = Executie zit in de combinatie van een gedegen analytische en academische benadering met talloze casestudies en tientallen interviews uit het hart van de weerbarstige praktijk. We hebben na afronding van het onderzoek het manuscript van de publicatie ter toetsing vrij breed uitgezet, onder bijna dertig bestuurders en professionals. Zij hebben ons verteld dat deze combinatie van fundamenteel onderzoek én de praktische benadering de grote kracht van Strategie = Executie is. Dat stemt mij trots. Ik heb deze publicatie bedoeld als een snoepwinkel voor elke bestuurder, professional en ondernemer die morgen weer grote verantwoordelijkheden in strategie-executie en innovatie voor zich heeft. Uit de reacties op onze bevindingen durf ik inmiddels wel te zeggen dat ons onderzoek goud heeft opgeleverd.

Over Hans van der Klis

Hans van der Klis is freelance journalist. Hij schrijft regelmatig artikelen voor Managementboek.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden