Emoties
‘Deze amandel, de amygdala, zit vast aan de hypocampus. Alles wat te maken heeft met emoties onthoud je daardoor beter.’ Van Dinteren, coauteur van Brein@work, begint het boekevent met basiskennis over het brein. Die kun je op allerlei gebieden toepassen: in het onderwijs, marketing, verkoop en bij leiding geven. Om dat laatste is het de deelnemers vandaag te doen. Van Dinteren vertelt bijvoorbeeld dat het brein ook de omgeving onthoudt waar belangrijke gebeurtenissen zich afspelen. ‘Als je negatieve en positieve berichten in dezelfde ruimte geeft, denkt je onbewuste: Alert zijn! Dit kan wel eens heel naar worden!’
Growth mindset
Het goede voorbeeld geven als leidinggevende is cruciaal, benadrukt Van Dinteren. ‘Je zet spiegelneuronen aan en bovendien onthouden mensen beter wat je doet dan wat je zegt.’ Maar ook hoe jij over anderen denkt, is belangrijk. Van Dinteren haalt Carol Dweck erbij: ‘De fixed en growth mindset gelden voor individuen, maar ook voor organisaties.’ Heb dus vertrouwen in het lerend vermogen van je medewerkers, dan presteren ze veel beter.
Tijd om zelf aan de slag te gaan en wel met de vier breinonderwerpen die belangrijk zijn voor managers:
- veiligheid;
- het inzetten van spiegelneuronen;
- denkvoorkeuren;
- het vieren van succes.
In groepjes bespreken de deelnemers de onderwerpen. Ze blijken nauw verwant te zijn. Judith Droste steekt iedereen een hart onder de riem; ‘Als je vanuit bepaalde basisvoorwaarden leeft, geef je daar al het goede voorbeeld in.’
Maatjes
De dagsluiter bestaat uit twee treffende cases die het gebruik van breinkennis in de werkcontext plaatsen. Een team van een grote bank wil graag meer zichtbaar zijn binnen de organisatie. Tijdens een sessie vraagt Droste de deelnemers wat hun talenten zijn. Nu kunnen ze gebruikmaken van elkaars sterke punten, maar ze vormen ook maatjes met iemand die daar juist niet goed in is. Ook voor de rest van de organisatie zorgt de afdeling voor zichtbaarheid door op de gang duidelijk te maken waar ze mee bezig zijn. En na verloop van tijd blijkt ook dat de bankmedewerkers zich wat minder uniform kleden. Droste rondt af met de conclusie: ‘Geloof er zelf in en draag dit uit, dan krijg je mensen mee.’