In mijn boek Nummer 1 daag ik je uit om eens kritisch naar je marketing te kijken. Vooral als die minder goed werkt dan je eigenlijk zou willen. Wat houdt je eigenlijk tegen om marketing compleet anders aan te gaan pakken? Om iets te gaan doen waardoor concurrenten je voor gek verklaren, en waardoor je dus direct opvalt?
Doe niet wat je gortdroge concurrenten doen
Dit boek stelt je in staat om klanten te verrassen die al jaren de same old marketing om hun oren krijgen van iedereen in jouw markt. In plaats daarvan ga jij entertainen, verhalen vertellen en mooie inzichten delen. Terwijl je concurrenten alleen maar gortdroge informatie sturen, klanten in coma teachen of ze kapot spammen. Ik daag je uit om afscheid te nemen van de saaie marketingconventies in je markt, en om je klanten te verrassen met een nieuw geluid.
Niet voor angsthazen
Waarschuwing: de marketing waar ik het over heb is niet voor angsthazen, pleasers en gewoontedieren. Want je moet kunnen dealen met afwijzing, spot en afmeldingen. Je moet voor lief nemen dat je concurrenten met een kromme vinger op hun holle schedel kloppen als ze jouw marketing zien, en je moet een flink deel van je volgers en nieuwsbrieflezers durven af te schrikken, namelijk de mensen die geen goede match met jou zijn en die nooit goede klanten zouden worden.
Verkopen met je toetsenbord
Veel formules die je in het boek krijgt, zijn manieren om je copywriting te verbeteren. Copywriting is niks anders dan verkopen met je toetsenbord. Ik laat je dus zien hoe je als ondernemer beter wordt in schrijven, met een aantal simpele trucs. De meeste ondernemers hebben daar geen benul van en gebruiken hun toetsenbord daardoor alleen maar om dingen op te schrijven. Met de copywriting-vaardigheden die jij in dit boek leert, krijg je een superpower in handen. Die kun je iedere keer gebruiken als je achter een toetsenbord zit.
Een vriend die regelmatig langswipt
Daardoor zul je merken dat je een andere relatie krijgt met je klanten. Want tot nu toe komt je marketing waarschijnlijk verkoperig over. Je kunt dat vergelijken met een vriend die alleen maar wat laat horen als hij iets nodig heeft. Zo'n vriend die als hij langskomt vraagt of hij even 100 euro kan lenen omdat hij een beetje krap zit. Als je de formules uit dit boek toepast, kom je niet meer over als een verkoper. Je gedraagt je meer als een vriend die regelmatig langswipt voor de gezelligheid, om een bakkie te doen. Een vriend die altijd wat leuks te vertellen heeft, en een leuk voorstel heeft om samen iets te gaan doen.
Je status stijgt in de markt
Als je het goed aanpakt, wordt de relatie met je volgers en je nieuwsbrieflezers na het lezen van dit boek vriendschappelijker: ze kennen je veel beter, vinden je leuker, hebben meer vertrouwen in je en zien je als een grotere expert. Daardoor gaan ze jou in hun netwerk aanbevelen aan anderen, en stijgt je status in de markt. Andere gevolgen die het lezen van dit boek kan hebben zijn dat je klanten alleen nog maar met jou willen werken, dat ze langer bij je blijven en dat je prijselasticiteit groter wordt: ze zijn bereid om hogere prijzen te betalen.
Over Aartjan van Erkel
Aartjan van Erkel is de beruchtste copywriter van Nederland, en auteur van 'Nummer 1' (bestverkochte managementboek van 2022) en ‘MAAK ZE GEK!’ (bestverkochte managementboek van 2016). Hij leert ondernemers hoe ze de bekendste naam worden in hun markt, en klanten voor het leven krijgen. Duizenden dienstverleners lezen zijn politiek incorrecte marketing-mails.