Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

VerMERKvuldig! - Je mond-tot-mondreclame vermenigvuldigen

Mond-tot-mondreclame kan je merk maken of … kraken. In mijn boek VerMERKvuldig! wil ik eigenaar-ondernemers een handleiding geven om in drie stappen hun mond-tot-mondreclame te vermenigvuldigen.

Katlijn Voordeckers | 6 april 2018 | 4-5 minuten leestijd

In mijn boek sta ik niet alleen stil bij hoe je je positieve mond-tot-mondreclame kunt vergroten, aan de hand van een aantal echte eyeopeners leer je ook wat je zeker niet of net wel moet doen om negatieve mond-tot-mondreclame te vermijden. Zaken waar je als ondernemer misschien niet bij stilstaat, terwijl ze soms zo een grote impact hebben.

Mond-tot-mondreclame komt niet uit de lucht vallen

De wereld waarin we leven wordt alsmaar complexer. Hoe zorg je er in deze complexe wereld voor dat mensen over je merk gaan praten om de rest van de wereld te overtuigen van jouw meerwaarde? In mijn boek VerMERKvuldig! wilde ik wetenschappelijke inzichten heel praktisch en duidelijk vertalen naar de leefwereld van de eigenaar-ondernemer die snel resultaat wilt zien van zijn inspanningen. De mix tussen onderbouwde kennis en herkenbare voorbeelden uit de praktijk maakt het boek tot een must-read voor eigenaars-ondernemers én hun team. Mond-tot-mondreclame speelt een grote rol in het succes – of het uitblijven ervan – van je onderneming. En dat weet natuurlijk iedere ondernemer wel. Alleen: goede mond-tot-mondreclame is niet iets wat zomaar uit de lucht komt vallen. Binnen OpmerKelijk, maar ook voordien, toen ik nog als kmo-adviseur in de banksector werkte, viel het me op dat heel wat ondernemers kansen om hun mond-tot-mondreclame te optimaliseren onbenut lieten. Eens de basis voor een goede mond-tot-mondreclame is gelegd, laten ondernemers vaak heel veel kansen liggen om die zorgvuldig opgebouwde mond-tot-mondreclame in stand te houden of uit te breiden, of te vermijden dat er negatieve reclame komt. Zo kan een eigenaar-ondernemer of kunnen zijn werknemer(s) door heel veel kleine zaken zijn goede mond-tot-mondreclame naar de vaantjes helpen.

Het kost natuurlijk wel wat inspanningen om je mond-tot-mondreclame aan te zwengelen, Je moet best wel actief zijn. In het boek heb ik een duidelijke en haalbare structuur aangebracht. Ik ben zelf een ondernemer, dus ik begrijp maar al te goed hoe kostbaar de tijd van andere ondernemers is. Het VerMERKvuldigmodel dat ik hanteer in VerMERKvuldig! is meer dan een instrument om je merk bekender te maken, het zal tevens een grote bijdrage leveren aan je werking en je strategie als merk.

Het belang van de mensen rondom je merk

Het eerste deel van VerMERKvuldig! gaat dieper in op je branding en communicatie. Een goede branding is immers essentieel, want als je zelf niet weet waar je merk voor staat, hoe wil je dan dat anderen dat weten laat staan of zullen delen met de buitenwereld? Eens je weet waar je merk voor staat, is het hoog tijd om die mond-tot-mondreclame te stimuleren. Maar hoe pak je dat nu aan? En wie moet er over je merk gaan praten? Wat is het verschil tussen een fan en een ambassadeur van je merk? En waarom wordt er tegenwoordig zoveel belang gehecht aan social influencers, terwijl je niet altijd stilstaat bij het belang van gewone beïnvloeders van je merk? Ik bekijk de mensen rondom je merk in deel twee van VerMERKvuldig! want deze zijn zo ontzettend belangrijk. Hun impact is niet te onderschatten.

Kleine dingen

In het laatste deel heb ik mij enorm geamuseerd met te schrijven hoe je je branding en communicatie integreert in je dagelijkse werking. Want je zorgvuldig opgebouwde mond-tot-mondreclame kan je jammer genoeg ook in een mum van tijd tenietdoen. Dit deel staat dan ook boordevol eyeopeners, als ik de proeflezers mag geloven. Waardevolle, nuttige tips & tricks die soms heel vanzelfsprekend of net heel verrassend zijn, en toch zie ik in de praktijk vaak dat ondernemers en hun werknemers er niet bij stilstaan. Dit laatste stuk is dan ook niet alleen interessant voor de eigenaar-ondernemer, maar beslist ook voor zijn team. Het risico op slapeloze nachten is groot eens je dit aan het lezen bent, want dan wil je meteen actie ondernemen en dingen aanpakken in je bedrijf.

In VerMERKvuldig! bundel ik tal van inspirerende voorbeelden op een heldere en gestructureerde manier en – niet onbelangrijk – zonder belerend te willen zijn. Maar geloof me vrij, je zal met een heel andere blik naar je bedrijf kijken na het lezen ervan.

Katlijn Voordeckers is zaakvoerder van OpmerKelijk en gespecialiseerd in branding en communicatie. Als master in de toegepaste economische wetenschappen met een jarenlange ervaring als kmo-adviseur in de banksector begeleidt ze eigenaar-ondernemers met hun strategische groei en de versterking van hun merk. De focus van OpmerKelijk ligt vooral op groeiende bedrijven, maar ook starters met een sterk businessidee zijn welkom. Ze is de auteur van VerMERKvuldig!

Over Katlijn Voordeckers

Katlijn Voordeckers is zaakvoerder van OpmerKelijk en gespecialiseerd in branding en communicatie. Als master in de toegepaste economische wetenschappen met een jarenlange ervaring als kmo-adviseur in de banksector begeleidt ze eigenaar-ondernemers met hun strategische groei en de versterking van hun merk.

De focus van OpmerKelijk ligt vooral op groeiende bedrijven, maar ook starters met een sterk businessidee zijn welkom. OpmerKelijk identificeert merken, ontwikkelt creatieve concepten en helpt bedrijven vervolgens om hun branding doeltreffend te communiceren met de wereld en te integreren in hun werking. Zo krijgen ze meer focus en ontplooien ze hun groeipotentieel als sterk merk met een sterk netwerk.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden