Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Think Like A Designer, Don’t Act Like One

Design Thinking is volgens velen het nieuwe wondermiddel voor innovatie en verandering. Dat is meer dan een proces, het is eerder een manier van zijn. In Think Like A Designer, Don’t Act Like One geeft Jeroen van Erp een intrigerende en tegelijkertijd humorvolle inkijk in het brein van de ontwerper. In deze preview legt hij uit wat we van ontwerpers kunnen leren.

Jeroen van Erp | 29 augustus 2018 | 2-3 minuten leestijd

Alles om ons heen is ontworpen: van gebouwen, interieurs, producten en kleding tot games en digitale diensten. Voor mij valt dit allemaal onder de noemer design. Want ontwerpen gaat veel verder dan alleen de buitenkant. Design gaat voor mij vooral over het creëren van relevante en betekenisvolle oplossingen voor gebruikers.

Design vindt zijn oorsprong in het maken van dingen. Iets wat je maakt moet immers eerst bedacht worden. Maar de manier om tot een ontwerp te komen kan ook toegepast worden op andere gebieden. Design thinking noemen we dat. Van de advocatuur tot verandermanagement, iedereen kijkt tegenwoordig met belangstellende - en jaloerse - blik naar de ontwerper.

Leren van ontwerpers

Een goed ontwerper is nieuwsgierig en geïnteresseerd in wat er speelt in de wereld. Hij is in staat zich moeiteloos in te leven in de vraag van de opdrachtgever en heeft tegelijkertijd de creativiteit in huis om met zijn ontwerp tegemoet te komen aan de verschillende belangen. Design Thinking is meer dan een proces, het is een manier van zijn. 

Met de 75 lessen in Think Like A Designer, Don’t Act Like One geef ik een inkijkje in de kennis en methodes van de ontwerper om tot mooie en spraakmakende oplossingen te komen. Creativiteit en verbeeldingskracht zijn terugkerende thema’s, net als kennis over hoe en waarom producten en diensten hun doel wel of niet bereiken. Onontbeerlijk is een grondhouding om te luisteren naar de wereld en complexiteit te omarmen. En - vooral - de wil om grenzen te verleggen.

Don Draper, citroentaart en de Beatles

De 75 lessen zijn geïnspireerd op wat ik in de loop der jaren geleerd heb van studenten, docenten, collega’s en medewerkers. En van mijn helden. De lessen zijn geïnspireerd op hoe de ontwerper denkt, maar bevatten veel universele waarheden voor alle professionals.

Ik laat zien wat je van Don Draper in Mad Men kunt leren, dat de Beatles niet alleen als muzikanten briljant waren, hoe een citroentaart je wereldberoemd kan maken en waarom paars te allen tijde uit den boze is. Tenzij je Prince of de paus bent, maar dit boek is voor iedereen die dat niet is.

Jeroen van Erp is medeoprichter van ontwerpbureau Fabrique en hoogleraar concept design aan de faculteit Industrieel Ontwerpen van de TU Delft. Hij is de auteur van Think Like A Designer, Don’t Act Like One.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden