'Lullepot' begint met een uitvoerige uiteenzetting over het feest rond het 'Leidens Ontzet'. De geschiedenis van de hedendaagse festiviteiten rond dit volksfeest worden vanuit een historisch perspectief verklaard. Het is zonder meer interessant om te lezen hoe hedendaagse rituelen historisch zijn ontstaan en nog steeds in stand wordt gehouden. Maar wat je er verder mee moet doen, is volstrekt onduidelijk. Dit hoofdstuk wordt gevolgd door een hoofdstuk over de jeugd van de auteur. Hieruit blijkt hoe de liefde voor de taal hem is bijgebracht. Vooral de passages over zijn verblijf op het kleine seminarie geeft een aantal handreikingen op het gebied van het functioneel maken van de taal voor je eigen doelstellingen. Het is een goede uiteenzetting met duidelijke voorbeelden. Helaas beslaat dit intermezzo nog geen twintig bladzijden. Het wordt gevolgd door een uiteenzetting van allerlei verhaalsoorten, zoals wat een anekdote is met daarbij enkele voorbeelden. Maar liefst honderd verschillende vormen van verhalen passeren zo de revue. De voorbeelden zijn zonder meer leuk en gemakkelijk te onthouden. Eén en ander wordt gelardeerd met kleine maar toepasselijke afbeeldingen. Na dit hoofdstuk gaat de auteur in op het verschijnsel 'publiek'. Slecht zes en een halve bladzijde is hier voor ingeruimd. Het laatste hoofdstuk heet 'bouwstoffen'. Het is een verzameling van verhalen, fabels, vertellingen, anekdotes enzovoort. Per verhaal wordt aangegeven welk moraal, welk motto of welk spreekwoord er mee wordt verklaard, gevolgd door een projectie. Dit houdt een verwijzing in op wie, wat, en waar het gekozen materiaal van toepassing is. De zogenaamde overvloeier geeft aan hoe je de overgang maakt van verhaal naar projectie. Elk verhaal wordt er afgesloten met een uitleg welk doel dat verhaal dient. De vraag rijst wat is de bedoeling is van deze enorme opsomming van verhalen? Ze beslaan uiteindelijk meer dan de helft van het boek. Volgens Van Sterkenburg is het een handig hulpmiddel wanneer je enkele van deze verhalen paraat hebt. Je bent dan beter opgewassen tegen ieder soort publiek of je kunt onverwachte situaties beter de baas als men verwacht dat jij het woord tot dit publiek moet gaan richten. Maar dit is iets te simpel gedacht. Natuurlijk is het handig een aantal boeiende of humoristische verhalen achter de hand te hebben, maar om nu te zeggen dat dit boek dan hét naslagwerk is, is op zijn minst discutabel. Het accent van 'Lullepot' ligt vooral op het aanreiken van zoveel mogelijk verhalen en anekdotes zodat je die direct kunt gebruiken wanneer de aandacht van je publiek zou verslappen, of kunt inzetten om een stilte op te vullen. Als je hiernaar op zoek bent, dan heb je het juiste boek te pakken. Ben je echter op zoek naar het 'beweren, bezweren, oreren en ook lik op stuk geven in het openbaar', zoals de ondertitel belooft, dan zijn er andere, wellicht betere boeken te vinden.
Over Eric van Arendonk
Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.