In De Marketing Monnik van de hand van Klaas Klunder is aan de fictieve bedrijfssetting nog een religieus aspect toegevoegd. En drie ieder op hun eigen manier getraumatiseerde hoofdrolspelers. De hoofdpersoon Peter heeft een fantastisch idee voor een digitale bril en wordt in het bedrijfsproces gecoacht door zijn oom, de monnik. De oom is jaren terug een succesvol ondernemer geweest die zich in het klooster heeft teruggetrokken. Die oom brengt Peter de fijne kneepjes van het marketingvak bij.
Moderne marketing gelukkig. Peter leert te canvassen (Alexander Osterwalder), en de ‘waarom’ technieken van Simon Sinek toe te passen. Ook zijn er blauwe oceanen. De persoonlijke ontwikkelingskant van de 7 eigenschappen van Stephen Covey komt aan de orde. Er is maatschappelijk verantwoord duurzaam ondernemen. En er loopt een religieuze lijn met drie marketinggeheimen die de oom aan de Bijbel heeft ontleend.
Daarbovenop is er een foute kardinaal, zijn er witwas praktijken, en een bijna poging van Peter om aan cybercrime te gaan doen als extra bron van inkomsten. De kracht van bijvoorbeeld het Het doel is dat de vorm uitsluitend in dienst staat van de managementboodschap. In De Marketing Monnik is er erg veel bij gehaald waardoor aan het doel, moderne marketing inzichten in een fictief verhaal stoppen, wordt gemist. Helaas, want goede business fictie is fijn lezen.
Over Bertrand Weegenaar
Bertrand Weegenaar is als hogeschooldocent HBO-ICT werkzaam op Windesheim. Zijn voorliefde ligt bij de onderwerpen strategie, marketing, geschiedenis; biografieën en internet; e-business.