Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

TRIM: the rational IT model

Een nieuw boek rond Service Management implementatie vooral vanuit het organisatorisch perspectief. Hoe kun je IT Management inrichten in en kleinere of een grotere organisatie zonder veel blabla. Helder en toegankelijk beschreven. Heel goed op zich.

Rik Lammers | 14 maart 2017 | 3-5 minuten leestijd

Alleen jammer dat er geen aandacht wordt gegeven aan cloud, agile of automation. Dat hoeft geen probleem te zijn maar deze onderwerpen zullen wel op een andere wijze moeten worden ingebracht.

Door het boek heen worden twee voorbeeldorganisaties gebruikt. Interne medewerkers, Lisa en Steve, leiden de optimalisatie van de IT afdeling in respectievelijk een grote productie onderneming en een kleinere gemeente. De suggestie wordt gewekt dat een dergelijke activiteit prima intern kan worden afgehandeld. Dat is opmerkelijk omdat de schrijver zelf een externe consultant is! Een dergelijke bescheidenheid zou veel van onze collega's sieren. Voor de volledigheid: Hij noemt wel een paar keer dat het misschien handig is om externe expertise te benutten. En dat is natuurlijk ook waar.

ITIL is het de facto framework voor IT Service Management, maar dat moet wel worden vereenvoudigd, geïnterpreteerd voor en toegesneden op een specifieke organisatie. Vanuit dit vertrek punt heeft Pelle Råstock het idee opgepakt om een implementatiemodel te beschrijven wat past bij de meeste organisaties.

In de eerste twee hoofdstukken geeft hij een inleiding en behandelt hij de belangrijkste concepten uit zijn model. De IT Management problematiek wordt opgesplitst in vijf gebieden die elk in een apart hoofdstuk verder worden uitgediept: Operation, Transition, Delivery Control, Relations en Strategy. De begrippen strategisch (IT Steering Group), tactisch (Service Mgmt Office, Customer Mgmt & Delivery Mgmt) en operationeel (Technical Mgmt, Application Mgmt and Service Desk) worden ook gebruikt. Development komt niet aan bod. Dat is echter geen probleem.

Een van de sterke kanten van dit boekje is namelijk het punt dat de schrijver niet bang is om zaken weg te laten of minder belangrijk te maken. Een ander mooi voorbeeld daarvan is configuratie management. Dat komt alleen aan bod als onderdeel van Knowledge management. En dat is natuurlijk niet in lijn met zoals we traditioneel denken over dit onderwerp. In het licht van de huidige tijd is dit echter mijns inziens bepaaldelijk niet fout. Datzelfde geldt voor Development. Ik kom hier op terug.

Opmerkelijk is ook dat er geen eerste lijns operations department of functie wordt genoemd. Vanuit een traditioneel standpunt is dat een omissie maar ook hier kan de tijdgeest een rol hebben gespeeld. Of dat een bewuste keuze is wordt niet duidelijk.

Daarmee kom ik aan een belangrijk punt. Nergens in het boek wordt gerefereerd aan de recente ontwikkelingen - lean, cloud, automation, agile bijv. - die het IT Management vakgebied aardig op zijn kop zetten. Dit is op zich geen bezwaar. Terecht stelt de uitgever (van Haren) op zijn site dat dit boek gezien moet worden als een eerste fundament dat aangepast kan worden voor Cloud, Agile etc. Maar ik zou dat dan als lezer wel willen weten van te voren. Ik denk dat Råstock dat toch even had kunnen uitleggen in het boek zelf.

Cloud heeft bijvoorbeeld natuurlijk wel een enorme invloed. Als je het hebt over het belang van strategie dan speelt daar de adoptie van cloud natuurlijk een belangrijke rol. Ga je full flash voor een zo snel mogelijke adoptie van public cloud of juist niet? Stel je gaat aan de slag met een service catalog oplossing. Terecht besteedt TRIM veel aandacht aan een geïntegreerde benadering op basis van een services model. Maar dan moet je daar anno 2017 toch gelijk wel even selfservice en een zoveel mogelijke geautomatiseerde service request afhandeling in meenemen denk ik. Ik had het al over het ontbreken van een visie op development. Dat pakt ook goed uit, want daar is natuurlijk heel veel over te zeggen (DevOps!) Beter om dat eerst maar even buiten beschouwing te laten, dan wel apart te behandelen.

Samenvattend denk ik dat het dus een aardig en verfrissend boek is wat organisaties goed kan helpen om met name hun organisatie structuur rondom IT management op een betrekkelijk simpele manier neer te zetten of te verbeteren. Wel moet er aandacht worden besteed aan de invloed van de nieuwere ontwikkelingen zoals cloud, agile en automation. Als dat lukt met interne kennis is dat prima, maar desgewenst kan dat ook van buiten komen.

Over Rik Lammers
Rik Lammers is senior (Lead) IT Architect gespecialiseerd in Architecture Governance en IT Management implementatie met meer dan 30 jaar ervaring. Lammers is een van IBM's leidende professionals en innovatieve thought leaders op het gebied van Architecture Governance en IT Management in de Cloud en Services oriented IT omgevingen. Hij is Certified Open Group Master IT Architect en ITIL 2011 Expert.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden