Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

TRIM – The Rational IT Model

Veel organisaties hebben moeite met de adoptie en het gebruik van ITIL. TRIM kan hierbij helpen. TRIM is geen vervanging van ITIL. Het is een model om adoptie van ITIL te bewerkstelligen. Het boek TRIM – The Rational IT Model van Pelle Råstock legt op laagdrempelige wijze uit wat TRIM is en is een aanrader voor iedereen die worstelt met de invoering van IT Service Management of juist een worsteling wil voorkomen.

Dave Hoogendoorn | 8 september 2017 | 2-3 minuten leestijd

In het boek TRIM – The Rational IT Model van Pelle Råstock wordt uitgelegd hoe de basis elementen van IT service management succesvol ingevoerd kunnen worden. Veel organisaties hebben moeite met de adoptie en het gebruik van ITIL. TRIM kan hierbij helpen. Daar waar ITIL een raamwerk van best practices is, is TRIM een model voor de invoering hiervan.

Dit boek legt de aandacht met name bij de basis van IT Service Management. Dit is mijns inziens ook direct de kracht van het boek. Daar waar organisaties ten aanzien van ITIL in veel gevallen te hoge doelen stellen, blijft het boek met de beide voeten op de grond en richt het zich op de basis-elementen op het gebied van IT-service management. Het is praktisch ingericht en bevat behalve doelen en activiteiten ook een antwoord op de vragen ‘hoe’ en ‘met wie’.

Een handig element is dat in het boek onderscheid gemaakt wordt in organisatie-omvang. Als je bij zowel grote en kleine organisaties gewerkt hebt, weet je maar al te goed dat het lastig kan zijn om in de kleinere organisaties processen, procedures en verantwoordelijkheden op een goede manier te mappen op de rollen die medewerkers vervullen. In dit boek wordt hier op handige wijze rekening mee gehouden door gebruik te maken van een terugkerend overzicht van betrokken rollen dat per proces aangepast wordt aan de situatie. Tevens worden hierbij passende voorbeelden te geven. Hierdoor kan het boek ook voor de kleinere organisaties goed toepasbaar zijn.

Zelf ben ik, vanwege mijn achtergrond op het gebied van programmamanagement, begonnen in het laatste hoofdstuk ‘Strategy’. Dit hoofdstuk heeft een frisse insteek en komt al snel met een aantal voor iedereen herkenbare vraagstukken rond scoping, business value en succesfactoren. Wat ik hierbij positief vind, is dat er niet alleen aandacht is voor interne- en externe beïnvloedingsfactoren, maar dat ze ook bij naam genoemd worden. Zo staan er twee pagina’s vol met vragen waar je als IT Service organisatie direct antwoord op zou moeten kunnen geven. Deze vragen zijn spot-on. Er zullen echter niet veel bedrijven zijn die deze vragen 1-2-3 kunnen beantwoorden. Belangrijke input dus voor het uitvoeren van een GAP analyse en het vaststellen van de service management strategie.

De overige hoofdstukken zijn gericht op de 5 fasen van de Service Management life cycle. Indien je goed bekend bent met IT service management zul je veel bekende terminolgie aantreffen. Hetgeen met name waardevol is, zijn de goverance modellen, proces flows en de bijbehorende activiteitenbeschrijvingen die aangeven hoe alles verbonden is. Het geeft inzicht in de complexiteit van IT Service Management en biedt een pragmatische handleiding voor de invoering hiervan.

Door dit model op de beschreven wijze in te richten kun je als organisatie snelheid maken met het realiseren van een basis IT Service Management functie die vervolgens op gecontroleerde wijze uitgebouwd kan worden.

Als je problemen hebt met de invoering van ITIL of het realiseren van een IT Service Management organisatie, dan is het boek TRIM – The Rational IT Model van Pelle Råstock een aanrader.

Over Dave Hoogendoorn

Dave Hoogendoorn is Freelance Programma Manager. Hij is lid van de KNVI, de grootste onafhankelijke beroepsvereniging voor informatie- en IT-professionals.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden