De herijking van het faillissementsrecht
De pijler modernisering
Gebonden Nederlands 2019 1e druk 9789013153859Samenvatting
Eind 2012 werd het wetgevingsprogramma Herijking Faillissementsrecht geïntroduceerd met als doel het verbeteren van de Faillissementswet. 1 januari 2019 was het zover: de Wet Modernisering Faillissementsprocedure trad in werking. Herijking van het faillissementsrecht staat geheel in het teken van deze nieuwe wet, welke is gericht op de pijler modernisering uit het wetgevingsprogramma. Eerder verscheen in deze serie al een uitgave over de pijler fraudebestrijding.
Bent u werkzaam op het gebied van het faillissementsrecht? Dan is het essentieel om goed op de hoogte te zijn van alle wijzigingen. Deze bundel brengt het gehele wetgevingstraject van de Wet Modernisering Faillissementsprocedure op heldere wijze voor u in kaart. Het decor waarin de individuele nieuwe bepalingen een rol spelen wordt uitgebreid verkend, waarbij de auteur richting geeft aan de toekomstige toepassing ervan.
Verbetering Faillissementswet toegelicht
De invoering van de Wet Modernisering Faillissementsprocedure beoogt de Faillissementswet op vier hoofdpunten te verbeteren:
Bevordering van de digitalisering van de faillissementsprocedure en verbetering van de toegankelijkheid tot informatie
Versnelling van de faillissementsprocedure
Meer maatwerkmogelijkheden
Bevordering van specialisatie bij de wetgever en ondersteuning bij het wetgevingsproces.
Deze uitgave behandelt de nieuwe wet en de daaraan voorafgaande wetgevingsprocessen op overzichtelijke wijze. Naast de kamerstukken worden ook de internetconsultaties en belangrijke kritiekpunten uit de literatuur tegen het licht gehouden. Zo krijgt u een grondig inzicht in de modernisering van de faillissementsprocedure.
Naast vele verbeteringen en bijdrage aan het behalen van door de minister gestelde doelen, mag toch ook gesproken worden van een gemiste kans. Met de invoering van de wet had bijvoorbeeld meer aandacht besteed kunnen worden aan de instelling van een gespecialiseerde insolventierechter. Deze en andere potentieel gemiste kansen passeren daarom eveneens de revue.
Dit is de eerste uitgave die inhaakt op de pas in werking getreden wetten. Een essentieel werk voor zowel de advocatuur, curatoren als de rechterlijke macht. Ook studenten profiteren ten zeerste van deze bundel.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
LIJST VAN GEBRUIKTE AFKORTINGEN XI
1 INLEIDING 1
1.1 Het wetgevingsprogramma herijking faillissementsrecht 1
1.2 De opzet van deze bijdrage 3
2 HET CONCEPTWETSVOORSTEL 5
2.1 Inleiding 5
2.2 Het bevorderen van de digitalisering van de faillissementsprocedure en verbetering van de toegankelijkheid tot informatie 7
2.2.1 Eenheid van het procesrecht 7
2.2.2 Verdere digitalisering 8
2.2.3 Centraal Insolventieregister 9
2.3 De versnelling van de faillissementsprocedure 9
2.3.1 Uiterste termijn voor indiening vorderingen 9
2.3.2 Beroepsrecht voor boedelschuldeisers 10
2.4 Meer maatwerkmogelijkheden 10
2.4.1 Bepaling van de verificatievergadering 10
2.4.2 Meerdere verificatievergaderingen 10
2.4.3 Wijze van indiening van vorderingen 10
2.4.4 De schuldeiserscommissie 11
2.5 Het bevorderen van specialisatie bij de wetgever en ondersteuning bij het wetgevingsproces 11
2.5.1 De benoeming van meerdere rechters-commissarissen en/of deskundigen 11
2.5.2 De adviescommissie insolventierecht 12
2.6 Artikelsgewijze behandeling van het conceptwetsvoorstel 12
3 ENKELE KRITIEKPUNTEN OP HET CONCEPTWETSVOORSTEL 49
3.1 Inleiding 49
3.2 Opmerkingen van algemene aard 49
3.3 Art. 8, 10 en 12 Fw: verzet, hoger beroep en cassatie 53
3.4 Art. 14 Fw: onverwijlde publicatie van het faillissement 55
3.5 Art. 14b Fw: meerdere rechters-commissarissen 56
3.6 Art. 19 Fw: het Centraal Insolventieregister 57
3.7 Art. 66 Fw: de benoeming van een deskundige door de rechter-commissaris 59
3.8 Art. 67 Fw: beschikkingen van de rechter-commissaris 62
3.9 Art. 69 Fw: uitbreiding naar boedelschuldeisers 65
3.10 Art. 74 en 75 Fw: de schuldeiserscommissie 68
3.11 Art. 80a Fw: vergadering van schuldeisers 73
3.12 Art. 84 Fw: overige vergaderingen van schuldeisers 75
3.13 Art. 101 Fw: vervreemding van goederen 75
3.14 Art. 108 Fw: bepaling van de verificatievergadering 77
3.15 Art. 109 Fw: kennisgeving van de beschikking van de rechter-commissaris 78
3.16 Art. 110 Fw: wijze van indiening van vorderingen 78
3.17 Art. 116 Fw: bijwoning van de verificatievergadering 81
3.18 Art. 119 Fw: behandeling van de vorderingen 81
3.19 Art. 127 Fw: bar date 83
3.20 Art. 140 Fw: schriftelijk advies over het akkoord 86
3.21 Art. 161a Fw: sanctie op niet-verifiëren van een vordering 86
3.22 Art. 176 Fw: de verkoop van goederen zonder toestemming 90
3.23 Aanpassing van art. 23 Fw: afschaffing van de 00.00-regel 92
3.24 Aanpassing van art. 25 Fw 93
3.25 Aanpassing van art. 73a Fw 94
3.26 Aanpassing van art. 94 Fw 94
3.27 Aanpassing van art. 107 Fw 95
3.28 Uitbreiding van art. 225 Fw 95
3.29 Verdere digitalisering 97
3.30 Versnelling van de faillissementsprocedure 98
3.31 Meer maatwerkbepalingen 99
3.32 Afschaffing van het pluraliteitsvereiste 101
3.33 Specialisatie van de rechterlijke macht 103
3.34 Internationale context 104
3.35 Werklastgevolgen 106
4 HET ADVIES VAN DE RAAD VAN STATE EN HET NADER RAPPORT 107
4.1 Algemeen 107
4.2 De bevoegdheid van de curator om zelf verificatievorderingen op de lijst te plaatsen 107
4.3 Registratie in het Centraal Insolventieregister 109
4.4 Redactionele kanttekeningen 110
5 HET AANGEPASTE WETSVOORSTEL 111
5.1 Algemeen 111
5.2 De verhouding met de uitvoering en internationale regelgeving 112
5.3 De gevolgen voor het bedrijfsleven en de burgers 113
5.4 De algemene uitwerking van de consultatiereacties 115
5.5 Daadwerkelijk doorgevoerde wijzigingen 118
5.5.1 Minimale wijzigingen 118
5.5.2 Ingrijpende wijzigingen 119
5.5.3 Aanpassingen in de Memorie van Toelichting 120
5.6 Artikelsgewijze behandeling van het wetsvoorstel 121
6 DE AFRONDENDE FASE VAN HET WETGEVINGSPROCES 147
6.1 Inleiding 147
6.2 Het Verslag en de Nota naar aanleiding daarvan 147
6.2.1 Opmerkingen van algemene aard 150
6.2.2 Inhoud van het wetsvoorstel op hoofdlijnen 155
6.2.2.1 Bevorderen digitalisering van de faillissementsprocedure en verbetering van de toegankelijkheid tot informatie 155
6.2.2.2 Versnelling van de faillissementsprocedure 158
6.2.2.3 Meer maatwerkmogelijkheden 158
6.2.2.4 Bevorderen van specialisatie bij de wetgever en ondersteuning wetgevingsproces 161
6.2.3 Verhouding met andere procedures, uitvoering en internationale regelgeving 162
6.2.4 Overige opmerkingen 164
6.2.4.1 De gevolgen van buitenlandse faillissementen 164
6.2.4.2 De verzetstermijn naar tien dagen? 164
6.2.4.3 De werklast voor curatoren 165
6.2.4.4 De positie van banken als zekerheidsgerechtigden 165
6.2.5 Art. 74 en 75 Fw 166
6.2.6 Art. 80a Fw 167
6.2.7 Art. 84 Fw 168
6.2.8 Art. 127 Fw 169
6.2.9 Art. 176 Fw 171
6.3 De Nota van Wijziging en het Gewijzigde Voorstel van Wet 172
6.4 Het Gewijzigd Voorstel van Wet 176
7 DE UITEINDELIJKE WET 189
8 EVALUERENDE BESCHOUWING 203
Lijst van geraadpleegde literatuur 207
Lijst van geraadpleegde Kamerstukken 209
Lijst van geraadpleegde jurisprudentie 211
Mensen die dit boek kochten, kochten ook...
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan