Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

De prooi

Blinde trots breekt ABN Amro

Paperback Nederlands 2016 25e druk 9789044633832
10
Voormalig top 10Totaal 124 dagen
BestsellerMeer dan 1000 verkocht
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis

Samenvatting

In oktober 2007 betaalden Belgen, Schotten en Spanjaarden 71 miljard euro om ABN Amro uit elkaar te kunnen scheuren. Een overmaat aan ambitie, arrogantie en besluiteloosheid had van De bank een ideaal slachtoffer gemaakt.

In 'De prooi' reconstrueert Jeroen Smit op aangrijpende wijze hoe topbestuurders van ABN Amro jarenlang vooral gevangenzaten in interne twisten. Ze luisterden zo slecht naar de klanten, werknemers en aandeelhouders dat deze icoon, ondanks alle schitterende potentie, de regie over zijn toekomst volledig kwijtraakte.

Dat een stukje van de bank door het falen van het Belgische Fortis een jaar later tijdelijk in handen van de Nederlandse overheid kwam, was een kleine pleister op deze grote nationale wonde. Nederland is zijn belangrijkste bank kwijt.

'De prooi' is nu verfilmd als tv-serie, geregisseerd door Theu Boermans, met onder anderen Pierre Bokma als Rijkman Groenink, Reinout Bussemaker en Anniek Pheife.

'De prooi leest als een whodunit. (...) Unputdownable.' - NRC handelsblad

'De prooi geeft een unieke inkijk in het verval van een icoon van de Nederlandse economie door een combinatie van onkunde, knallende ego's, onvoorstelbare blunders en ongrijpbare marktinvloeden.' - Intermediair

'Dit is een onthullend boek, waarin pijnlijk zichtbaar wordt hoe de bank ten onder ging aan ruzies en hoogmoed.' - Vrij Nederland

'Smit reconstrueert gedetailleerd hoe de grote ego's van de bankiers de bank de vernieling in helpen.' - HP/De Tijd

Specificaties

ISBN13:9789044633832
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:447
Druk:25
Verschijningsdatum:6-1-2017
Hoofdrubriek:Algemeen management
ISSN:

Expertrecensies (4)

recensie
De prooi
Sonja de Bruin | 24 mei 2013
'De prooi - Blinde trots breekt ABN AMRO' van Jeroen Smit is een absoluut fascinerend managementboek. Het geeft een bijzonder kijkje in de keuken van een van de belangrijkste banken van Nederland.
Lees verder
recensie
De prooi
Peter Vermeulen | 7 juli 2010
In 'De prooi' beschrijft Jeroen Smit de historie van ABN Amro over een tijdsbestek van twintig jaar. De titel wordt ontleend aan het feit hoe ABN Amro door het toedoen van de voorzitter Rijkman Groenink vanaf begin jaren negentig uit de vorige eeuw van 'Jager' tot 'Prooi' werd. Tevens verwijst de titel naar het jachtincident waarbij Rijkman Groenink zichzelf (nog) niet in zijn voet schoot maar in zijn arm en hij zichzelf ernstig verwondde.
Lees verder
recensie
De prooi
Arjan Hovinga | 30 december 2008
'De prooi' van Jeroen Smit is een meeslepend en boeiend boek over de teloorgang van een stuk 'Hollands Glorie' in het bedrijfsleven. Je zit voortdurend op het puntje van je stoel en hebt het gevoel zelf bij alle bijeenkomsten en gesprekken aanwezig te zijn. Het is ongelooflijk knap hoe Smit een stroom aan gebeurtenissen, voorvallen en details samen één verhaal laat vormen. Een verhaal waarbij u zelf uw conclusie mag trekken. Als een geschiedschrijver van de zeer recente geschiedenis reconstrueert de auteur het verhaal van het verstandshuwelijk tussen ABN en AMRO.
Lees verder
recensie
Hoe de jager prooi werd
Pierre de Winter | 30 oktober 2008
Het is alsof Jeroen Smit sinds 1990 – het jaar waarin ABN en Amro fuseren – een batterij cameraatjes en bandrecorders heeft laten meedraaien in de vergadervertrekken van de RvB en RvC van De bank, terwijl hij bij de belangrijkste hoofdrolpelers een zendertje in de voering van hun krijtstreep heeft genaaid. Het resultaat, De prooi, leest als een trein.
Lees verder

Lezersrecensies

4.5 van de 5
59 stemmen
33
23
1
1
1

Interviews en artikelen (10)

column
Onzichtbare boeken
Pierre Pieterse 26 februari 2019 Er is niet alleen een mooie longlist geproduceerd, het heeft de juryvoorzitter ook behaagd om het boekenjaar even in ruimer perspectief te zetten. Te plaatsen in een meerjarige trend waarbij de eerdere winnaars als ijkpunten dienen.
column
Transparantie
Pierre Pieterse 28 oktober 2014 Dat is dus het huidige adagium. Transparantie. We kunnen tegenwoordig zo ver kijken dat we dichtbij niks meer zien. Een perfecte voedingsbodem voor allerlei ‘spins’, voor ‘virals’, voor ‘guerrilla’, en zelfs voor ouderwetse ‘agitprop’. Als is de waarheid (social media!) nog zo snel, de leugen achterhaalt haar wel. Maar dat is dan weer de perfecte voedingsbodem voor degelijke onderzoeksjournalistiek die op managementterrein resulteert in mooie, informatieve en soms zelfs ronduitspannende boeken.
column
Lezen anno 2014
Pierre Pieterse 27 maart 2014 De mare wil dat ‘echte’ managers en zeker ‘echte’ ondernemers niet lezen. Jong en oud gelijk. Althans, geen managementboeken.
column
Longlist Managementboek van het Jaar 2014
Pierre Pieterse 25 februari 2014 De longlist die via de shortlist uiteindelijk leidt tot het Managementboek van het Jaar is altijd een weerspiegeling van dat boekenjaar. En die weerspiegeling laat zien dat de crisis het boekenvak niet heeft overgeslagen. De tijd dat gegarandeerde winnaars al in de voorfase over elkaar heen buitelden, ligt even achter ons.
nieuws
TV-series De vastgoedfraude en De prooi in de maak
Hans van der Klis 12 januari 2010 Je kunt je de scène gemakkelijk voorstellen: de hoofdverdachten van De vastgoedfraude, op het achterdek van een groot jacht in de haven van Cannes of bij de Formule 1-race in Monaco, mijmerend dat hun leven wel erg veel weg heeft gekregen van een film. Zij zullen binnenkort op hun wenken worden bediend.
interview
Joost Ramaer: ‘Er zat geen enkele ratio achter het binnenhalen van private equity bij PCM’
Hans van der Klis 21 december 2009 In zijn onlangs verschenen boek De geldpers reconstrueert voormalig Quote- en Volkskrant-journalist Joost Ramaer de ondergang van mediaconcern PCM. Net als De prooi van Jeroen Smit is ‘De geldpers’ een ontluisterend verslag van falend bestuur geworden. ‘Volgens mij heeft Apax helemaal niets toegevoegd aan het bedrijf, Stephen Grabiner heeft alleen dingen tegengehouden. Hij heeft vanaf het begin geweten dat hij veel aan de deal zou verdienen.’
nieuws
De crisis was journalisten voor
Rob Hartgers 23 februari 2009 Iedere journalist die in deze tijd ondernemers of bankiers moet interviewen, is bekend met de klacht: ‘Jullie maken het alleen maar erger!’ De gedachte dat de media de crisis aanwakkeren is populair. Weinig verrassend denken journalisten daar zelf een stuk genuanceerder over, zo bleek 9 februari tijdens een discussiebijeenkomst van de Vereniging van Onderzoeksjournalisten (VVOJ). Economieredacteur Maarten Schinkel van NRC Handelsblad kwam met een tegenargument: ‘De crisis was ons journalisten steeds een stap voor. Dat pleit ons vrij van de beschuldigingen.’ Peter van Zadelhoff van RTL Z: ‘De journalistieke reflex is altijd dat wij niets fout doen. Ik denk wel dat wij de paniek hebben aangewakkerd. Maar de feiten zijn nu eenmaal niet te ontkennen.’
column
Bankhaat
Pierre Pieterse 15 januari 2009 Tijdens zijn welverdiende Kerstvakantie las minister Wouter Bos De prooi van Jeroen Smit en blogde: ‘Als er zich nog ooit hier een bankier of een baas uit het bedrijfsleven durft te melden die geringschattend durft te doen over de kwaliteit van de besluitvorming in politiek en overheid en hoog op geeft over ratio en strategie in het bedrijfsleven......ik zal ze met dat boek in de hand het pand uitwerken want het is werkelijk ten hemel schreiend wat een onvermogen en chaos je in dat boek honderden pagina's achter elkaar tegen komt. Kortom, heel ontspannend!’
nieuws
Heemskerk: ‘Het ontbreekt de bankiers aan zelfkritiek’
Hans van der Klis 31 oktober 2008 Het verwondert Frank Heemskerk, staatssecretaris van Economische Zaken, dat de bankiers zo stil zijn nu de grote banken met belastinggeld zijn gered. ‘Er lijkt weinig zelfkritiek te bestaan onder bankiers’, zei hij tijdens de presentatie van het boek dat Jeroen Smit schreef over de teloorgang van ABN Amro, De prooi. ‘Het blijft ongelooflijk dat duurbetaalde bankiers met belastinggeld gered moeten worden. Ik snap dat de bakker op de hoek hier pissig op reageert.’
nieuws
De prooi: epiloog V...
Pierre Pieterse 30 september 2008 De wandelgangen weten al wie ‘Dé bank’ gaat overnemen van Fortis: Rijkman Groenink. De financiering is geen probleem, zijn afscheidsbonus is voldoende. Aldus de welingelichte bronnen Fokke & Sukke in het NRC. Inderdaad grappig omdat het zo treurig is. Is dit scenario ook zo grappig voor Jeroen Smit, auteur van het boek De prooi (over de deconfiture van ABN AMRO) dat 30 oktober verschijnt? De drukpers loopt zich warm, terwijl de apotheose zich aan het voltrekken is.

Over Jeroen Smit

Jeroen Smit is onderzoeksjournalist en auteur. Hij was hoogleraar Journalistieke Vaardigheden aan de Rijksuniversiteit Groningen. In 2005 werd Het drama Ahold onderscheiden als Managementboek van het Jaar. Begin 2010 kreeg Smit voor De Prooi de Machiavelliprijs. Het grote gevecht stond op de Shortlist voor het Managementboek van het Jaar 2020.

Andere boeken door Jeroen Smit

Inhoudsopgave

Verantwoording

Van Jager tot Prooi - 24 oktober 1987 - 5 september 2007

I. Jager
1. Het Compromis - 1990-1994
2. De Bureaucratie - 1995-1996
3. De Droom - 1996-1997
4. De Misser - 1998
5. De Benoeming - 1999
6. De Euforie - januari-april 2000
7. De Fout - mei-december 2000
8. De Afrekening - januari-augustus 2001
9. De Kloof - september 2001-april 2002
10. De Zwakte - mei 2002-mei 2003
11. De Verlamming - juni 2003-september 2004

II. Prooi
12. De Blunder - oktober 2004-december 2005
13. De Etalage - januari-juli 2006
14. De Muiterij - augustus-november 2006
15. De Gok - 30 november-22 februari 2007
16. De Aanval - 23 februari-21 april 2007
17. De Wanhoop - 22 april-24 mei 2007
18. Het Einde - 25 mei-30 oktober 2007

Epiloog - 6 oktober 2008
Geraadpleegde bronnen
Register

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        De prooi