Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

Juryblog Managementboek van het Jaar #Mgtboek2018 - Trends in boekenland

Als recensent van Managementboek heb je meestal een voorkeur voor een specifiek onderwerp of aantal onderwerpen, waarover je veel weet en de boeken goed kunt beoordelen.

Carla Verwijs | 29 september 2017 | 2-3 minuten leestijd

Dat gaat niet op als je plaatsneemt in de jury van het Managementboek van het Jaar – die leest ook boeken buiten het eigen specialisatiegebied. Gelukkig heeft de jury een gemengde samenstelling. Meestal leest een specialist het boek én een niet-specialist. Een managementboek moet tenslotte voor een bredere groep te begrijpen zijn dan alleen specialisten. Doordat de jury nu boeken in de breedte leest, gaat het ook opvallen dat een aantal onderwerpen populair zijn. Daar willen we in deze blog wat dieper op ingaan: wat zijn zoal die populaire onderwerpen in de managementboeken van 2017 en hoe beoordeelt de jury boeken over hetzelfde onderwerp?

Sommige thema’s zijn niet nieuw, die blijven ongekend populair. Dit geldt voor Lean, klantbeleving en veranderingen in organisaties. Leiderschap, in de brede zin van het woord, blijft ook nog steeds een belangrijk thema. Wat dit soort, bekende thema’s betreft, kijkt de jury voornamelijk naar het vernieuwende aspect. Is het oude wijn in nieuwe zakken of heeft de auteur echt een originele invalshoek of aanpak?

Een groot aantal boeken kijkt naar de toekomst. Weten wat er komt, aan technologie of andere soorten (maatschappelijke) ontwikkelingen, hierop voorbereid zijn, is een relevant onderwerp. We zien dat digitalisering aandacht krijgt, net als de komst van blockchain, robots en de deeleconomie. Wat betekent dit voor ons, de werkgelegenheid en de manier waarop we naar goederen kijken? Interessante vragen. Sommige ontwikkelingen zijn nog pril, zoals blockchain, waarvan de mogelijkheden nog niet zijn uitgekristalliseerd. In die gevallen kijkt de jury ook naar de praktische invalshoek. Is het een conceptueel verhaal of heeft de auteur een vertaling naar de praktijk gemaakt en geeft het boek lezers iets waar ze wat mee kunnen.

Wat betreft de praktische kant, is het duidelijk dat een canvas een veelgebruikt hulpmiddel is. Het begon met het Business Model Canvas. Een manier om overzicht te creëren en inzicht te geven in iets complex als een business model. Sindsdien zijn er vele canvassen opgedoken, waarbij  de ene meer succesvol is dan de andere. In sommige gevallen lijkt het zelfs vergezocht en mist het de gedegen aanpak die het Business Model Canvas kent.

Natuurlijk zijn er nog veel meer onderwerpen die voorkomen in de managementboeken op de leesstapel van de jury. Het feit dat ze hier niet genoemd zijn, maakt ze niet minder interessant. Misschien zelfs: integendeel. De jury laat zich graag verrassen met nieuwe onderwerpen!

Carla Verwijs is managementconsultant met een specialisatie in kennismanagement. Daarnaast zit ze in de jury voor het Managementboek van het Jaar 2018 (#Mgtboek2018).

Over Carla Verwijs

Carla Verwijs is managementconsultant met een specialisatie in kennismanagement.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden