Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Het Communicatie Model compact - ‘Overzichtelijk en toegankelijk’

Docent, adviseur en auteur Wil Michels vat een leven lang in het communicatievak samen in een handzaam en praktisch boekje: ‘Het Communicatie Model compact’. Het is geen stappenplan en eigenlijk ook geen model, maar een blanco canvas dat de communicatieprofessional met behulp van drie blokken en twaalf bouwstenen zelf op maat kan inkleuren.

Nico Jong | 8 mei 2023 | 1-2 minuten leestijd | 1 persoon vond dit artikel nuttig

De blokken in  Het Communicatie Model compact zijn analyse, strategie en aanpak. Er moet verbinding zijn tussen een organisatievraagstuk en de communicatiedoelen die een deel van dat vraagstuk moeten oplossen, anders is het niet strategisch. Daarom begint de analyse met de organisatie- en de communicatievraag. Vervolgens worden de organisatie en haar omgeving grondig ontleed en daar moet de visie op communicatie aan worden gekoppeld. Het geheel kan eventueel met een SWOT-analyse worden afgerond als overstap naar de strategiefase.

Van strategie tot monitoring

In de strategiefase worden keuzes gemaakt in positionering, doelgroepen, communicatiedoelen. Samen bepalen die de strategie. De laatste bouwsteen in deze fase is de accountability: Op welke resultaten mikt de communicatieprofessional en waar is hij wel en niet verantwoordelijk voor? De aanpak is de laatste fase. Die begint bij het concept: welk creatief idee is de basis voor het merk of de campagne? Het concept wordt vertaald naar content en een plan van aanpak voor de uitvoering. De laatste bouwsteen, die gek genoeg ontbreekt in de inhoudsopgave, is monitoring. Een plan is namelijk niet in beton gegoten, maar zal door interne en externe invloeden regelmatig aangepast moeten worden.

Houvast voor commuicatie

Het Communicatie Model is een overzichtelijk en toegankelijk boekje dat houvast geeft om met communicatie aan de slag te gaan. Sterk is dat de auteur, hoe bondig ook, toch recht doet aan de complexiteit van het fenomeen communicatie. Het hele proces neemt toch ruim honderd pagina’s in beslag en haalt daarmee de wind uit de zeilen van simplisten die denken dat het eenmalig over de schutting zetten van een bericht betekent dat ze communiceren. Het is jammer dat het boekje niet ingenaaid is. Het nodigt uit om vaak te gebruiken, maar zal dan snel een losbladig geheel worden. Dat daargelaten, hoort het in de bibliotheek van iedere communicatieprofessional thuis.

Over Nico Jong

Nico Jong is senior adviseur bij het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

1
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden