CommTalks is een naslagwerk pur sang. Samengesteld door niemand minder dan Betteke van Ruler. Boordevol ideeën en inspiratie. Maar goed, wanneer je Betteke van Ruler ook maar een beetje volgt, verwacht je niet anders. Gevaarlijk, die hooggespannen verwachtingen, maar opnieuw maakt Van Ruler die ruimschoots waar.
‘Het spat er in alle bijdragen vanaf dat communicatie steeds belangrijker wordt en dat alle auteurs, ook die van buiten het communicatievak, ervan overtuigd zijn dat het belangrijk is om over communicatie na te denken en dat in goede banen te leiden’, Schrijft Van Ruler. Van Ruler weet, op heel begrijpelijke wijze, tot de kern van haar boodschap te komen. Bovendien is haar schrijfstijl zo plezierig dat je geneigd bent ‘CommTalks’ niet als naslagwerk te beschouwen, maar het achter elkaar ‘op te vreten’. Alles wat zij schrijft is raak en to the point, of het nu een onderzoeksvraag is betreft of een kritische stellingname. Van Ruler beschouwt een onderwerp van alle kanten, waarbij ze eventuele tegenwerpingen niet schuwt.
‘De afdeling communicatie is niet langer uitvoerder van communicatie maar bewaker en aanjager van deugdelijk en moreel beleid. Coach, dirigent en rechter voor alle andere afdelingen en de rvb.’
Van Ruler heeft de vele prominenten uit het vak, die een bijdrage leveren aan dit boek, overduidelijk met de uiterste zorg geselecteerd. Zij leveren stuk voor stuk een belangwekkende bijdrage. Deze mensen hebben werkelijk iets te vertellen en wij, als lezers, profiteren daarvan!
‘Vergelijk het eens met luisteren: hoe meer je hoort, hoe meer je weet.’
Van Ruler onderscheidt, in haar beschouwingen, overigens een vijftal rode draden in de diverse essays die zijn opgenomen in ‘CommTalks’, te weten:
- Organisaties moeten op een andere manier gaan communiceren; meer in dialoog.
- Communicatieprofessionals moeten hun acties beter onderbouwen. Aantonen waarom ze doen wat ze doen.
- Communicatieafdelingen moeten niet uitsluitend aandacht besteden aan wat er buiten gebeurt, maar ook meer en beter bij wat er binnen gaande is.
- Communicatieprofessionals moeten maatschappelijk verantwoordelijkheid beter laten aansluiten op hun daden.
- Om het bovenstaande te realiseren is een andere visie op communicatie nodig.
Een hele fijne bundel vol inspirerende zienswijzen en handvatten waarbij het enige dat ik persoonlijk graag toegevoegd zou zien, een index is.
Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, tekstschrijver, boekrecensent en boekmarketeer.