Lees verder
Aaron Hurst won als ondernemer diverse prijzen en wordt wereldwijd gezien als een expert op het gebied van betekenisvol werk en maatschappelijke innovatie.
Meer over Aaron HurstDe betekeniseconomie
Geluk en welzijn als drijvende kracht in plaats van economische winst
Gebonden Nederlands 2017 1e druk 9789463190282Samenvatting
Vijfendertig jaar geleden nadat zijn oom Marc Porat het begrip 'informatie-economie' lanceerde en de opkomst van Silicon Valley voorspelde, legt Aaron Hurst uit waarom hij denkt dat in de economie nu het tijdperk van betekenis, of zingeving, is aangebroken. Als CEO van Imperative en oprichter van de Taproot Foundation heeft Hurst een belangrijke impuls gegevens aan vrijwillige dienstverlening, een activiteit met een geschatte waarde in de Verenigde Staten van zo’n vijftien miljard dollar per jaar.
Puttend uit zijn ervaring en samenwerking met jonge startende ondernemers beschrijft Hurst hoe werk, organisaties en markten in de economie van vandaag aan het veranderen zijn en meer gaan betekenen voor mensen. Hoe kan werk - iedere baan - echt betekenis krijgen? Wat is nu het geheim van een succesvolle en groeiende onderneming? Maar ook: wat hebben de elektrische auto, biologische voeding, het homohuwelijk en vrijwillige dienstverlening met elkaar gemeen? In 'De betekeniseconomie' behandelt Aaron Hurst deze en andere vragen, aan de hand van vele voorbeelden, onderhoudende persoonlijke anekdotes en de nieuwste wetenschappelijke inzichten.
'De betekeniseconomie' laat zien hoe je in de moderne economie succes kan hebben en zo tegelijkertijd de wereld kan veranderen.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Aaron Hurst
Inhoudsopgave
DEEL I: Welkom in de betekeniseconomie
1. De betekeniseconomie
Wat is de betekeniseconomie?
In alle sectoren en steden zien we allerlei ontwikkelingen die niets met elkaar te maken lijken te hebben. Kijk je er echter van een afstand naar, dan blijkt dat ze allemaal betekenis creëren voor mensen. Ze vertegenwoordigen een nieuw economisch tijdperk dat wordt aangedreven door de drie soorten betekenis die we in ons leven zoeken.
2. De evolutie van de economie
Hoe is de betekeniseconomie ontstaan?
In de geschiedenis kunnen drie grote economische perioden worden onderscheiden: het agrarische, het industriële en het informatietijdperk. Nu beleven we de opkomst van een vierde tijdperk, waarin het allemaal draait om het creëren van betekenis voor mensen.
3. De tien stuwende krachten van de nieuwe economie
Welke nieuwe trends vormen samen de betekeniseconomie?
De veranderingen die zich momenteel voordoen in de samenleving, de politiek, het milieu en het bedrijfsleven doen de betekeniseconomie ontstaan. Tien stuwende krachten verklaren niet alleen de nieuwe economie, maar geven er ook de contouren van aan.
DEEL II: Persoonlijke betekenis: je eigen verantwoordelijkheid
4. Het draait allemaal om betekenis
Waarom is betekenis belangrijk?
Geluk en welzijn staan of vallen met betekenis. Werk neemt een groot deel van onze tijd in beslag. Daarom moeten we vooral in ons werk betekenis zoeken.
5. Afrekenen met de mythen over een betekenisvol leven
Wat is betekenis eigenlijk?
Er heersen veel misvattingen over betekenis. Recent onderzoek helpt ons beter te begrijpen wat echt voor betekenis zorgt. Met dat inzicht kunnen we anders naar ons werk en ons leven gaan kijken.
6. Betekenis: WIE, HOE en WAAROM?
Wat heeft voor mij betekenis?
Hoe je meer betekenis uit je werk kunt halen, is voor iedereen verschillend. Het ‘wie’, ‘hoe’ en ‘waarom’ van betekenis genereren moet iedereen voor zichzelf leren bepalen. Aan de hand van de betekenispatronen in ons werk kunnen we vorm geven aan onze loopbaan. Oefening: Formuleer je eigen betekenisverklaring.
7 Aan de slag met betekenis
Hoe kan ik betekenis geven aan mijn werk?
Betekenis vinden in je werk is een reis zonder eind. We moeten constant blijven werken aan relaties, taken en onze eigen instelling om vooral voorrang te geven aan datgene wat echt telt. Oefening: Geef een eigen invulling aan je werk.
DEEL III: Maatschappelijke betekenis – De organisatie
8. De organisatie in de betekeniseconomie
Wat kenmerkt de organisaties van de betekeniseconomie?
De organisaties die het goed doen in het nieuwe economische tijdperk streven naar betekenis in hun aanpak, producten, diensten en relaties. Sommige toonaangevende partijen in de economie beginnen zicht te krijgen op de sleutels tot succes.
9. Leiding geven met betekenis
Hoe moeten we de organisaties van de betekeniseconomie leiden?
Het nieuwe model voor leiderschap lijkt minder op de benadering van het leger, en meer op het activisme uit de jaren zestig.
10. Betekenisvolle bedrijven: vijf kansen
Wat zijn tegenwoordig de grootste kansen?
In de betekeniseconomie gaan grote markten drastisch op de schop. Deze veranderingen, op gebieden als de gezondheidszorg, de detailhandel en het onderwijs, scheppen spannende kansen om op ongekende schaal goed te presteren en goede dingen te doen. Oefening: Bepaal de betekenis voor jouw organisatie.
DEEL IV: Maatschappelijke betekenis – Markten aansporen
11. Marktveranderaars
Wat kenmerkt een markt in de betekeniseconomie?
In de betekeniseconomie moeten niet alleen succesvolle organisaties maar complete markten tot ontwikkeling worden gebracht en opgebouwd. We maken nu een overgangsperiode door. Met creativiteit en ambitie veranderen we de wereld.
12. De vijf manieren om een markt te gaan veranderen
Hoe kan ik een thema of markt verder duwen?
Vijf jaar aan onderzoek hebben de ‘genen’ voor het in beweging brengen van een markt in beeld gebracht. Dat kan slechts op vijf manieren. Door die te bestuderen, kun je de kans op succes sterk vergroten. Oefening: Actietank.
Conclusie
Nawoord
Woordenlijst
Noten
Literatuur
Index
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan