Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Connect!

LinkedIn, Twitter, Facebook, YouTube en Hyves: miljoenen mensen zijn virtueel met elkaar verbonden. Het woord virtueel lijkt ook een heel andere betekenis te krijgen. We leven in een open en onbegrensde wereld van samenwerking, creativiteit en communicatie. De macht over de markt verschuift van bedrijven naar sociale netwerken. Bedrijven verliezen de binding met klant en medewerker, als ze niets doen. 

Perry Oostrum | 12 februari 2010 | 3-4 minuten leestijd

Binnen organisaties moet dan ook een omslag plaatsvinden: van gesloten, hiërarchisch en onpersoonlijk naar open, authentiek en verbonden. Menno Lanting, auteur van 'Connect!', is verbonden aan De Baak Managementcentrum VNO-NCW en is gespecialiseerd in het gebruik van sociale media door organisaties. Met dit boek maakt hij inzichtelijk welke stappen nodig zijn om de omslag te kunnen maken. 'Bedrijven kunnen een ontmoetingsplek worden voor connecties en creativiteit, maar dat gaat niet vanzelf.'

Negen maanden schrijven kostte het hem, na meer dan veertig interviews te hebben afgenomen. En daarna moesten ook nog eens bijdragen van honderden mensen verwerkt worden. Voorbij zijn de tijden dat een schrijver aan tafel ging zitten en er niet vandaan kwam voor hij een publicabel manuscript wist af te leveren. Menno Lanting heeft zijn boek 'Connect!, de impact van sociale netwerken op organisaties en leiderschap' geschreven in de geest van de wereld van vandaag, precies zoals hij die zelf schetst. Een van de kenmerken van de Connected!wereld is immers dat productie in collectiviteit plaatsvindt, evenals het losmaken van creativiteit.

'Connect!' bestaat uit twee delen. Het eerste kan gelezen worden als introductie en heet 'Connected!wereld'. Het beschrijft de opkomst van sociale netwerken en staat uitgebreid stil bij digital natives, veelal mensen geboren na 1980 en opgegroeid in die Connected!wereld, en digital immigrants, die opgegroeid zijn in het industriële tijdperk zonder internet. Ik heb er opeens weer een label bij!

Het tweede deel van het boek, 'Connected!organisatie', beslaat het grootste deel van het boek en geeft antwoorden op vragen rondom de impact van sociale netwerken op organisaties en leiderschap. Lanting behandelt deze materie door aan te vangen met een beschrijving van de kenmerken van die Connected!organisatie.

Dit voert ons langs onderwerpen als verschuiving van macht, het nieuwe werken en het ontsluiten van kennis- en netwerkpotenties van organisaties. Vervolgens zoemt hij in op het in deze tijd benodigde leiderschap, sociale netwerkstrategie, sociale netwerken en businessmodellen, product- en dienstontwikkeling, HRM, marketing en klantenservice.

Ik zou bijna schrijven dat ons - en organisaties in het algemeen - heel wat te wachten staat, met de andere manier van omgaan van mensen - lees: de digital natives - met elkaar, met bedrijven en - niet te vergeten - met overheden. Maar de wereld die Menno Lanting schetst is al geen toekomst meer. We staan er middenin!

Eén van de belangrijkste boodschappen van 'Connect!' over de omgang van bedrijven met sociale netwerken is dat deze er vooral voor moeten waken niet teveel te willen managen. Zodra dat gebeurt, verliezen netwerken hun karakter en zijn het geen sociale netwerken meer. Dit is slechts een van de vele praktisch toepasbare aanwijzingen die 'Connect!' de lezer te bieden heeft, de een nog fraaier verduidelijkt en geïllustreerd met real life voorbeelden dan de ander.

'Connect!' geeft een rake introductie in de wereld van sociale netwerken en de invloed daarvan op organisaties. De betekenis van organisaties in hun huidige vorm kan wel eens heel snel heel veel kleiner worden dan deze nu is. Het defensief ter hand nemen van de aanwijzingen in dit boek levert niet meer dan uitstel in een ontwikkeling naar een wereld zonder die organisaties. Organisaties doen er daarom goed aan de echte boodschap, de diepere boodschap van 'Connect!', werkelijk tot zich te nemen. Alles zal anders worden!

Die boodschap geldt ook voor de digital immigrants, waartoe ik mijzelf moet rekenen volgens het boek. Wij moeten integreren in deze nieuwe, digitale wereld. Aanpassen is het devies, anders missen wij de boot.

Over Perry Oostrum

Per Oostrum begon met schrijven op de middelbare school. Wie niet? Serieus werd het toen hij over zijn grote passie, popmuziek, begon te publiceren in verschillende tijdschriften. 'Mannenleed, een crisisroman' is zijn eerste fictieve werk. Hij werkt als zelfstandig adviseur op het vlak van het onderkennen en beheersbaar maken van risico's en het realiseren van organisatieveranderingen. Per is getrouwd, heeft twee zonen en woont in Wassenaar.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden