Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Een vlaggetje in een drol

Een vlaggetje in een drol, mannen in hun ondergoed langs de A4: zo simpel kan Guerrillamarketing zijn. Maar pas op, schrijft journalist Cor Hospes in zijn boek over deze vorm van reclame: als je het niet goed doet, kan het tegen je gaan werken.

Ben Kuiken | 13 april 2008 | 1-2 minuten leestijd

Het voorbeeld van budgethotel Hans Brinker - een vlaggetje in een drol met de tekst ‘Now even more of this at our main entrance’ - is zo bekend, dat de bedenker van de actie, reclamebureau KesselsKramer, tot op de dag van vandaag verzoeken krijgt in de trant van: ‘Wij willen ook zo’n drol.’ En de jongens en meisjes van het reclamebureau maar weer uitleggen dat zo’n actie niet simpelweg te kopiëren is. Dat het moet passen binnen de hele uitstraling van het merk en de boodschap die je wil uitdragen.

Guerrillamarketing, het lijkt zo simpel, maar als je het niet goed doet, heb je kans dat je volledig de plank misslaat. Zoals radiostation TMF Radio dat deed. Het nieuwe radiostation wilde zijn lancering kracht bijzetten door vuurwerk af te steken in het volgens hen saaiste dorp van Nederland: Staphorst. Alleen was het moment nogal slecht gekozen; enkele dagen voor oud en nieuw en terwijl er even verderop een begrafenis plaatsvond. Gevolg: iedereen sprak weliswaar over de actie, maar wel op een negatieve manier. Het bezorgde TMF daardoor vooral een slechte naam. Bovendien: wat heeft TMF Radio met vuurwerk te maken?

Het boek Guerrillamarketing van journalist Cor Hospes zit vol met dit soort voorbeelden en alleen al daarom is het een interessant boek. Maar Hospes gaat verder dan het opsommen van voorbeelden. Hij gaat echt op zoek naar de principes van guerrillamarketing en doet dat op een buitengewoon onderhoudende manier. Het boek is met veel vaart en humor geschreven en dat is een verademing in het managementboekenschap. Aan het eind van het boek neemt hij de lezer bovendien bij de hand met de case van Roel Harmsen van Koken & Zo, waardoor het boek ook veel praktische waarde heeft, niet alleen voor de ervaren marketeer maar ook voor de ondernemer of secretaresse die de reclame ‘erbij’ doet. Een lijst met vragen voor het bepalen van de USP of het bedenken van een schandaal completeert het geheel. Verplichte literatuur voor iedereen die ‘iets’ met marketing of reclame doet.

Over Ben Kuiken

Ben Kuiken is filosoof, schrijver en ontregelaar. Als organisatiefilosoof helpt hij mensen om anders te denken, te kijken en te praten over organisaties en de problemen die daar ontstaan. Ben is auteur van een groot aantal boeken over organiseren, spelen, en filosofie, waaronder De laatste manager, De Organisatiefilosoof, en Het Zinnigste boek dat je ooit zult lezen.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden