Miljoenen mensen begeven zich dagelijks op online sociale netwerken zoals LinkedIn, Hyves, Twitter en Facebook. Daar praten ze over wat ze bezighoudt, wat ze doen en geven ze hun mening over politieke of andere maatschappelijke issues. Ze delen er hun ervaringen met producten of diensten, vertellen wat ze nu weer overkwam in hun contact met de klantenservice van een groot bedrijf of roepen op tot actie tegen organisaties die zich niet aan de morele regels houden.
Organisaties moeten daar dus iets mee, met al die netwerken. Niet alleen omdat een negatief bericht op Twitter of een ander netwerk kan uitgroeien tot een storm van protest tegen de organisatie maar ook omdat het de plek is waar de potentiële klant, medewerker of businesspartner zich tegenwoordig steeds meer ophoudt en met iedereen deelt wat hem bezighoudt. Het is daarmee een goudmijn van creativiteit en marktinformatie en het vormt de basis voor een duurzame relatie met klanten.
Het boek Connect! van Menno Lanting, verbonden aan De Baak en gespecialiseerd in sociale media, is dan ook een enthousiaste oproep aan managers en professionals om met de nieuwe media aan de slag te gaan. Want alleen door het te gebruiken, kunnen zij de ware kracht van sociale netwerken ontdekken. Ze kunnen dan uitvinden wat werkt op die netwerken en wat niet. Lanting geeft in zijn boek weliswaar veel adviezen en voorbeelden van organisaties die er al mee werken, maar zijn belangrijkste advies is dat de communicatie op die netwerken altijd authentiek moet zijn. En dat is dus per definitie per organisatie verschillend en zal elke organisatie zelf (vaak proefondervindelijk) moeten uitvinden.
Een minpuntje aan het boek is het enigszins futuristische gehalte ervan. Sociale netwerken op internet bestaan eigenlijk nog maar zo kort dat we nog nauwelijks een idee hebben van de mogelijkheden en de impact ervan. Toch doet Lanting een flink aantal voorspellingen en schetst hij een aantal toekomstbeelden van hoe de wereld er over een jaar of vijf uit zou kunnen zien. Dat ontkracht zijn betoog enigszins, omdat de kans dat die voorspellingen ook realiteit worden gering is. Gelukkig heeft Lanting ook genoeg hedendaagse praktijkvoorbeelden van organisaties die, dat dan weer wel, tastend hun weg zoeken door het nieuwe landschap van de social media. Dit boek krijgt dus zeker een vervolg, die voorspelling durf ik wel aan.
Over Ben Kuiken
Ben Kuiken is filosoof, schrijver en ontregelaar. Als organisatiefilosoof helpt hij mensen om anders te denken, te kijken en te praten over organisaties en de problemen die daar ontstaan. Ben is auteur van een groot aantal boeken over organiseren, spelen, en filosofie, waaronder De laatste manager, De Organisatiefilosoof, en Het Zinnigste boek dat je ooit zult lezen.