OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    2226816

    Rubriek

    Toon resultaten

    Artikelen in het Online Magazine

    Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
    30 resultaten
    recensie
    Marketing
    23 november 2016
    Anne-Mieke Vermeer
    3-4 minuten leestijd
    Het zal niet de bedoeling zijn van Kiki Verbeek dat u de titel van haar boek Integere types doen niet aan marketing serieus neemt. Zij schreef dit boek met de ondertitel ‘Overtuigend zakelijk bloggen' vanuit haar eigen praktijk en ervaring.
    recensie
    Algemeen management
    3 oktober 2016
    Anne-Mieke Vermeer
    3-4 minuten leestijd
    Zou u een middelbare scholier uit uw omgeving aanraden om een taal te gaan studeren? Niet? Dan moet u toch eens lezen wat Frieda Steurs daarover zegt in Taal is business.
    recensie
    Organisatiekunde
    4 april 2011
    Anne-Mieke Vermeer
    2-3 minuten leestijd
    Er is de laatste tijd veel te doen over het nieuwe werken: een overheidscampagne, talloze sites, verschillende boeken. Het lijkt een hype, een begrip waarop iedereen zijn eigen toekomstwensen kan projecteren. Voor wie behoefte heeft aan concrete informatie over het onderwerp is er nu Het nieuwe werken ontrafeld, geschreven door Ruurd Baane, Patrick Houtkamp en Marcel Knotter. 
    recensie
    Internet en social media
    11 februari 2011
    Anne-Mieke Vermeer
    Vraagt u zich nog af of de social media een hype zijn of een blijvend onderdeel van de communicatiestrategie? Dan kan het geen kwaad om u er in te gaan verdiepen. Van journalist Erwin Boogert verscheen een praktisch boekje dat u daarbij kan helpen. 'Scoren met Social Media' zet alle social media op een rij en beschrijft wat het is en hoe u het kunt gebruiken. Het helpt beginners een social mediastrategie en -beleid te formuleren en geef handvatten voor de uitvoering.
    recensie
    Psychologie
    6 december 2010
    Anne-Mieke Vermeer
    3-4 minuten leestijd
    Ruim honderdvijftig jaar nadat Darwin zijn baanbrekende werk over de evolutie publiceerde, dringt de evolutietheorie door op de werkvloer. Bram Buunk, hoogleraar evolutionaire sociale psychologie aan de Universiteit van Groningen, probeert in zijn boek 'Oerdriften op de werkvloer' allerhande irrationeel gedrag te verklaren vanuit de evolutionaire ontwikkeling van de mens. Hij legt uit waarom oerdriften als pesten, roddelen, afgunst, rivaliteit, leedvermaak etc., ondanks alle theorieën en trainingen nog steeds de kop op steken.
    recensie
    11 oktober 2010
    Anne-Mieke Vermeer
    De waardering voor de filosoof Hannah Arendt (1906-1975) neemt nog steeds toe. Het politieke denken van Arendt kan niet los worden gezien van haar leven: als Jodin geboren in Duitsland, gestudeerd bij Heidegger, gevlucht naar Amerika. De verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog bepaalden de vragen die zij in haar werk probeerde te beantwoorden. Haar hoofdwerk 'De menselijke conditie' uit 1958 is nu opnieuw in vertaling uitgegeven. Aan het onderscheid dat zij maakt tussen de drie menselijke activiteiten - arbeiden werken en handelen - wordt nog regelmatig gerefereerd door hedendaagse auteurs. Nu hebben we opnieuw de kans om zelf te lezen wat zij ermee bedoelde.
    recensie
    1 september 2010
    Anne-Mieke Vermeer
    Er verschijnen de laatste jaren legio boeken over het ontstaan van het Nederlands, over de juiste grammatica en spelling, over eigentijdse verschijnselen en uitdrukkingen. Met 'Een kleine taal met een grote stem' voegt Piet van Sterkenburg daaraan een boek toe over de ontwikkelingen van onze gesproken taal vanaf 1900. Het begrip standaardtaal staat daarin centraal, maar we leren ook veel over dialecten, groepstalen, taalverandering en de toekomst van het Nederlands. Van een emeritus hoogleraar Nederlandse Lexicologie mag je een gedegen boek verwachten en dankzij de persoonlijke insteek is het ook leesbaar en onderhoudend geworden.
    recensie
    Communicatie en media
    2 augustus 2010
    Anne-Mieke Vermeer
    2-3 minuten leestijd
    'Een organisatie bestaat niet zonder communicatie.' Zo begint Wil Michels zijn 'Communicatie handboek' en hij zou het kunnen weten: directeur van een communicatiebureau, docent communicatie en schrijver van eerdere titels op dit gebied. De student die zich de inhoud van dit handboek eigen maakt, heeft een prima theoretische basis om in een communicatieomgeving aan de slag te gaan.
    recensie
    Algemeen management
    12 mei 2010
    Anne-Mieke Vermeer
    'Slow Management', een kwartaalblad met de ondertitel 'Stilstaan bij organiseren', heeft voor elke uitgave een ander thema. Sinds het eerste nummer, dat in de zomer van 2007 verscheen, zijn er al veel thema's langsgekomen, zoals Vakmanschap - Rijnland - Richting - Bouwen - Kapitalisme - Invloed - Nieuwe Wegen - Zorg - Familie - Leren. In het nummer van winter 2009 staat het thema Tijd centraal. Alle artikelen, interviews, columns, weetjes, fotoseries en boekbesprekingen hebben met tijd of tijdbeleving te maken.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    17 maart 2010
    Anne-Mieke Vermeer
    3-4 minuten leestijd
    'Vervreemding, cynisme, onverschilligheid, versnelling, verloren zelf en leven voorbij elke hoop op of elk geloof aan verandering, dat is wat de klopjacht van de economische klok mede veroorzaakt heeft.' Aldus Joke Hermsen en de reden om 'Stil de tijd' te schrijven. In dertien essays voert zij ons langs filosofen, schrijvers, kunst en muziek op zoek naar een andere manier van tijdbeleving. En zij vindt daar de 'tijd als duur', waarin wij onze menselijkheid, intuïtie, creativiteit en diepere zelf kunnen beleven. Joke Hermsen is filosoof en schrijver. Verschillende van haar boeken werden voorgedragen voor literaire prijzen.
    recensie
    Marketing
    10 februari 2010
    Anne-Mieke Vermeer
    2-3 minuten leestijd
    Leest u elke advertentie aandachtig en kijkt u geïnteresseerd alle reclameblokken op tv? Ko Floor, zelfstandig marketingcommunicatiestrateeg, en Fred van Raaij, hoogleraar economische psychologie, weten zeker dat dat niet het geval is. Bij de enorme vloed aan boodschappen waarmee we dagelijks overspoeld worden, is het voor elk bedrijf een kunst om er positief uit te springen. En dat begint bij een gedegen aanpak. Floor en Van Raaij schreven daarom 'Marketingcommunicatiestrategie', een standaardwerk op dit gebied voor studenten en vakgenoten.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    11 november 2009
    Anne-Mieke Vermeer
    Sinds Daniel Ofman in 1992 het kernkwadrant bedacht, volgde een gestage stroom van producten zoals boeken, cd-roms en trainingen gericht op diverse doelgroepen; het bedrijfsleven, professionals, het onderwijs en kinderen. Dit bordspel richt zich op alle doelgroepen tegelijk. 'Het grote kernkwaliteitenspel' is volgens de doos 'een spel voor wie spelenderwijs wil onderzoeken en openstaat voor nieuwe inzichten', met de centrale vraag 'hoe creëer je met jouw houding een betere verhouding?'. Ik speelde het spel met vrienden maar wij waren niet onverdeeld enthousiast.
    recensie
    Mens en maatschappij
    18 september 2009
    Anne-Mieke Vermeer
    2-4 minuten leestijd
    Als Richard Sennett geen blessure aan zijn hand had opgelopen, hadden wij hem nu waarschijnlijk gekend als musicus. Zijn studies geschiedenis en sociologie waren een tweede keus, maar dat doet niets af aan zijn enthousiasme en succes. In 'De ambachtsman' verkent hij het brede terrein van vakmanschap. Hij benadert het onderwerp vanuit de sociologie, plaatst het in een historisch kader en doorspekt zijn betoog met voorbeelden waarin we zijn hobby's (muziek en koken) terugzien.
    recensie
    Werk en loopbaan
    25 maart 2009
    Anne-Mieke Vermeer
    3-4 minuten leestijd
    Alain de Botton trok samen met fotograaf Richard Baker twee jaar lang de wereld over om zich te verdiepen in het onderwerp werk. Dat resulteerde in 'Ode aan de arbeid', het zevende boek van deze 'filosoof van het alledaagse leven'. Tien essays en ruim 120 foto's geven een blik achter de schermen van diverse hedendaagse bedrijfstakken. De Botton volgt het spoor van hoogspanningsmasten, loopt met een loopbaanbegeleider mee, volgt een tonijn en neemt een kijkje in de wereld van de accountancy. En wie al eens eerder een boek van hem las, weet dat hij een verrassend eigen kijk heeft op schijnbaar doodgewone zaken.
    recensie
    Werk en loopbaan
    25 maart 2009
    Anne-Mieke Vermeer
    Alain de Botton trok samen met fotograaf Richard Baker twee jaar lang de wereld over om zich te verdiepen in het onderwerp werk. Dat resulteerde in 'Ode aan de arbeid', het zevende boek van deze 'filosoof van het alledaagse leven'. Tien essays en ruim 120 foto's geven een blik achter de schermen van diverse hedendaagse bedrijfstakken. De Botton volgt het spoor van hoogspanningsmasten, loopt met een loopbaanbegeleider mee, volgt een tonijn en neemt een kijkje in de wereld van de accountancy. En wie al eens eerder een boek van hem las, weet dat hij een verrassend eigen kijk heeft op schijnbaar doodgewone zaken.
    recensie
    Psychologie
    16 maart 2009
    Anne-Mieke Vermeer
    We hebben twee feministische golven achter de rug, meer vrouwen dan mannen ronden hun opleiding succesvol af en nog steeds zijn vrouwen ondervertegenwoordigd in de top. Ligt dat aan een glazen plafond, moet er betere kinderopvang komen of zoeken we het antwoord op de verkeerde plaats? Susan Pinker vroeg het zich af. Deze Canadese ontwikkelingspsycholoog en gevierd publiciste stelt in 'The Sexual Paradox', dat het tijd wordt dat we het mannelijke ideaal van zoveel mogelijk status en geld eens ter discussie stellen en ons afvragen of het wel geldt voor vrouwen.
    recensie
    Werk en loopbaan
    9 maart 2009
    Anne-Mieke Vermeer
    3-4 minuten leestijd
    We hebben twee feministische golven achter de rug, meer vrouwen dan mannen ronden hun opleiding succesvol af en nog steeds zijn vrouwen ondervertegenwoordigd in de top. Ligt dat aan een glazen plafond, moet er betere kinderopvang komen of zoeken we het antwoord op de verkeerde plaats? Susan Pinker vroeg het zich af. Deze Canadese ontwikkelingspsycholoog en gevierd publiciste stelt in 'De sekseparadox', dat het tijd wordt dat we het mannelijke ideaal van zoveel mogelijk status en geld eens ter discussie stellen en ons afvragen of het wel geldt voor vrouwen.
    recensie
    Werk en loopbaan
    17 februari 2009
    Anne-Mieke Vermeer
    Marc Embo was zelf 52 jaar toen hij zijn baan als HR Director kwijtraakte. Nadat hij zelf alle fouten maakte die je als werkloze vijftiger kunt maken, kwam hij toch weer aan de slag bij een outplacement bureau in het begeleiden van vijftigplussers. Zijn ervaringen legde hij vast in 'Is er nog werk na de vijftig?' Zijn antwoord: Ja, wel werk, maar geen baan, dus solliciteren heeft geen zin. Daarom ontwikkelde Embo zijn 'aankoopmethode', een nieuwe manier om u expertise in de markt te zetten. Makkelijk? Nee. Interessant? Ja. Succesvol? Wie weet.
    recensie
    Marketing
    30 januari 2009
    Anne-Mieke Vermeer
    2-3 minuten leestijd
    Prof.dr. John Koster RM, is Register Marketeer, hoogleraar Marketing Organisatie en Implementatie en auteur van meerdere publicaties, dus heeft zijn sporen in de marketing wel verdiend. Als hij zegt 'Weg met het marketingplan' dan zit daar een genuanceerder verhaal achter. Het 'Tijd voor actie!' meent hij wel serieus: in sneltreinvaart wijst hij u de weg tot concrete en haalbare acties. Geschreven voor het management, dat aan het werk wil om enthousiaste, terugkerende en winstgevende klanten te werven en behouden.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    9 september 2008
    Anne-Mieke Vermeer
    In 1992 bedacht Daniel Ofman het kernkwadrant, een model dat kan helpen om iemands sterke en zwakke karaktereigenschappen in beeld te brengen. Ofman ontwikkelde het model voor het bedrijfsleven en werkte het daarna verder uit voor persoonlijke ontwikkeling. Met 'Mission9' schreef hij samen met Albert Heemeijer een sciencefictionboek dat het model toegankelijk moet maken voor de jeugd. Het verhaal speelt zich af in de 31ste eeuw, wanneer negen kinderen met een ruimteschip langs alle bewoonde planeten gaan om een alles verwoestende galactische oorlog te voorkomen.

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden